Nationale Klimaatweek, 32 jaar Bijl PR en nano-influencers: 2023 in vogelvlucht

Nationale Klimaatweek, 32 jaar Bijl PR en nano-influencers: 2023 in vogelvlucht

In de eerste editie van de reeks eindejaarsblogs lazen we alles over de hype rondom Barbie, de bijzondere Dexcom Warriors en werd de impact van AI bevestigd.

In deze tweede blog delen Fabienne Pennings (stagiair), Lizanne van Berghem (adviseur), Melvin Voskuijl (adviseur), Ruud Bijl (strateeg en oprichter Bijl PR) en Carina Kortenoeven (adviseur) hun persoonlijke hoogtepunten en de belangrijkste ontwikkelingen van dit jaar. Wat was hun ultieme Bijl-moment en welke ontwikkeling heeft volgens hen de grootste impact gehad? Ook schetsen we in deze blog onze eerste verwachtingen voor 2024.

Wat is jouw mooiste Bijl-moment van 2023?

Fabienne vertelt over het eerste project waar ze als stagiair een bijdrage aan heeft mogen leveren: “De (start van de) Nationale Klimaatweek, waar ik aan mee heb mogen werken was voor mij een hoogtepunt. Ik vond het heel gaaf om achter de schermen met zo’n groot project mee te kijken. En om het dan uiteindelijk ook in uitwerking te zien, met prachtige resultaten. “

De Bijl Supports Rotterdam dag was Carina’s Bijl-moment van dit jaar: Handen uit de mouwen bij het verzorgingstehuis!

Ook Lizanne kijkt terug op de geslaagde vrijwilligersdag en vult aan: “Als team vinden we het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. Deze dag voelde echt als een moment waarop alles samen kwam. Andere mensen helpen, het is zo’n kleine moeite!

Daarnaast was onze trip naar Londen er weer een voor in de boeken. Het blijft iedere keer weer zo leuk om met elkaar weg te zijn, leuke dingen te doen en hierdoor nog meer naar elkaar toe te groeien. Deze uitjes zorgen voor een ultiem familiegevoel (en hier en daar een kleine kater…).”

Melvin mocht zich dit jaar alweer 15 jaar een Bijler noemen en dat hebben we goed gevierd: “Ik weet nog goed dat ik Ruud voor het eerst ontmoette, ergens in de vorige eeuw: in 1998. Ik was toen stagiair bij Rotterdam Topsport en kreeg via via een uitnodiging voor de toen fameuze haringparty van Bijl PR. Haring lust ik niet, maar het bureauleven smaakte kennelijk naar meer. In 2008 kruisten onze wegen opnieuw en sindsdien werk ik met veel plezier bij Bijl PR. Dat komt ook door ons hechte team. ‘Life events’ vieren (of betreuren) we gezamenlijk, geen moment gaat ongemerkt voorbij. Zo ook mijn 15-jarig jubileum. Dan sta je in een keer ’s middags samen op een padel-baan, onvergetelijk. ‘Ja’, vijftien is lang, maar nooit saai. Weliswaar een werkgever, maar tientallen klanten en opdrachtgevers verder. Dat is een verrijking voor mijn algemene kennis, maar ook als mens. Ik leer nog elke dag. “

Ruud had vele hoogtepunten dit jaar: “Dit jaar bestond uit diverse leuke momenten. Allereerst de viering van 32 jaar Bijl PR en vervolgens de waanzinnige manier waarop de Bijlers mij verrasten tijdens mijn 65ste verjaardag. Ik ben vooral trots op de waardering van de klanten waar we al vele jaren voor mogen werken. Maar ook de awards en nominaties voor het prachtige werk dat wij voor hen mogen leveren. Dit jaar ontvingen we twee langdurige klanten een Effie: Marktplaats (klant sinds 2009) en Hartstichting (klant sinds 2012), maar ook nominaties voor Odido (klant sinds 2017). Dit laat zien dat je ondanks de langdurige samenwerking, nog steeds vernieuwend werk kan blijven maken als bureau.”

Welke ontwikkelingen in het vakgebied zijn jou opgevallen in 2023?

Net als de andere Bijlers in de vorige blog ziet Melvin AI als meest opvallende ontwikkeling: “Technologie brengt ons een hoop, maar komt ook met een prijs. Denk aan ‘privacy’ (nee, die zoekopdrachten in Google zijn niet gratis). Ik ben benieuwd hoe we lessen uit het verleden toepassen op onze allernieuwste ‘aanwinst’ Artificial Intelligence. Er liggen kansen, maar ook enorme uitdagingen op het gebied van ethiek. One to watch in 2024 dus.”

Lizanne ziet ook de impact van AI, maar belicht graag ook nog een andere ontwikkeling: “De nano-influencer is een stuk belangrijker geworden. Waar voorheen we het liefst de grootste influencer met het meeste bereik voor een campagne wilden inzetten, geven we nu liever de voorkeur aan kleinere influencers. Het doel moet namelijk niet zijn om de grootste influencers in te zetten voor je merk, maar juist om op zoek te gaan naar kleinere influencers die een goede match zijn. Wie past er bij je merk en wat voelt als een authentieke match? Wij maken zelf ook graag gebruik van nano-influencers, omdat de content die zij maken heel goed aansluit op het merk en de doelgroep. Hoe beter de match, hoe meer de doelgroep zich aangesproken voelt.”

Hoewel gerelateerd aan AI, ziet Ruud de voortgang van nep nieuws als meest opvallende ontwikkeling dit jaar: “Op dit moment zie je veel foute berichtgeving verschijnen op het internet die door grote groepen als waarheid wordt omarmt. Ik hoop dat AI een rol kan gaan spelen in het bestrijden van dit soort nep nieuws. “

Wat zijn je verwachtingen voor het nieuwe jaar?

Fabienne: “Dat Bijl nóg meer toffe projecten gaat uitvoeren en nóg meer in de prijzen gaat vallen!”

Carina: “Ik verwacht dat het belang van burgerparticipatie en omgevingscommunicatie nog verder doordringt. Daarnaast blijven duurzaamheid een inclusiviteit belangrijke thema’s.”

Melvin verwacht vooral veel op politiek gebied: “Ik verwacht een roerig jaar gelet op het politieke klimaat in Nederland, maar ook de verkiezingen in de Verenigde Staten.”

Ruud richt zich ook tot de politiek, maar doet ook een oproep aan ons vakgebied: “Ik hoop dat politici, beleidsmakers en communicatiemensen steeds vaker ontdekken dat luisteren een belangrijke communicatieve vaardigheid is.”

Lizanne hoopt vooral dat we in 2024 wat liever voor elkaar gaan zijn: “Oprecht luisteren naar elkaars problemen om zo samen tot een oplossing te komen. Stoppen met vingers wijzen en groepen tegen elkaar opzetten. Samen actie ondernemen om het leven zo aangenaam mogelijk te maken.”

Bijl PR. Niet te missen.