De (on)zichtbaarheid van diabetes type 1

De (on)zichtbaarheid van diabetes type 1

Voor veel Nederlanders is diabetes een onzichtbare en onbekende ziekte. De enorme impact die diabetes heeft op het sociale leven en de mentale gezondheid van mensen die het hebben, wordt niet altijd gezien. Om daar aandacht voor te vragen vindt elk jaar op 14 november Wereld Diabetes Dag plaats. Voor onze klant Dexcom altijd een belangrijk moment in het jaar.

Om de boodschap van Wereld Diabetes Dag te koppelen aan de boodschap van Dexcom, bedacht partner-bureau Allison & Partners een wereldwijde strategie. Met de campagne #seediabetes worden de gezichten en verhalen achter de diagnose van deze ziekte zichtbaar in de vorm van een online fotogalerij met Dexcom Warriors uit alle hoeken van de wereld, vanaf vandaag te bekijken. Onze eigen Warrior Leontine vertegenwoordigt daarvoor Nederland.

Wat zijn warriors?

Warriors zijn mensen met diabetes en een Dexcom sensor die hun verhaal met anderen willen delen. Samen met hen bouwen we aan een hechte community van mensen met diabetes. Ze kunnen ervaringen uitwisselen, elkaar inspireren en zich samen inzetten om meer aandacht te vragen voor de ziekte en de impact op het dagelijks leven. Het actief benaderen en managen van deze community is al sinds dag één onderdeel van ons werk voor Dexcom en we kennen deze mensen dan ook goed inmiddels. In Nederland bestaat de Warrior community inmiddels uit twaalf mensen, allemaal met diabetes type 1.

From global to local

Om de wereldwijde strategie voor Wereld Diabetes Dag om te zetten naar een succesvolle, lokale aanpak bedachten we drie belangrijke elementen. Als eerste hebben we de online fotogalerij omgedoopt tot een fysieke foto expositie, waarbij de gezichten en verhalen van de Warriors heel dichtbij komen. Ten tweede wilden we graag dat de locatie van de tentoonstelling beeldend, onafhankelijk en herkenbaar is voor betrokkenen in de diabeteswereld. Een plek die impact maakt op mensen die te kampen hebben met de ziekte. Om die reden benaderden we toonaangevend behandelcentrum Diabeter. Zij waren meteen enthousiast en besloten de tentoonstelling te omarmen en te laten zien op twee locaties: in Rotterdam en het centrum in Amsterdam dat voorafgaand aan Wereld Diabetes Dag wordt geopend. Als laatste lieten we onderzoeksbureau Markteffect onderzoek doen naar de (on)zichtbaarheid van diabetes onder mensen met type 1 in Nederland om ons verhaal beter te onderbouwen. Dit resulteerden in mooie inzichten.

‘Zie Diabetes’

Uit het onderzoek bleek onder andere dat bijna de helft van de mensen met diabetes type 1 zijn ziekte wel eens verbergt voor anderen en een derde zich zelfs schaamt voor zijn ziekte*. Shocking! Het laat zien waarom meer aandacht voor diabetes zo belangrijk is. Met de vandaag geopende expositie ‘Zie Diabetes’ creëren we meer kennis en bewustzijn. Met persoonlijke verhalen van kwetsbaarheid en kracht en van trots en schaamte die soms hand in hand gaan. Zodat mensen anders gaan kijken. Meer begrip krijgen. Zodat niemand ooit meer zijn of haar diabetes wil verbergen.

De foto expositie is vandaag in Rotterdam geopend door Maarten Akkerman, bestuursvoorzitter van Diabeter, en Warrior Sebastiaan Kam. Aanvullend daarop pitchten we ook al onze Warriors bij verschillende mediatitels, van landelijke lifestyle titels tot regionale dagbladen om spreiding van het verhaal te vergroten. Dit heeft geleid tot een aantal mooie publicaties door o.a. Linda en Telegraaf VROUW. De foto expositie ‘Zie Diabetes’ is nog tot en met het einde van de maand te zien bij Diabeter in Rotterdam en Amsterdam.


*Dit blijkt uit onderzoek dat Dexcom heeft laten uitvoeren onder honderd respondenten met diabetes type 1. Het onderzoek is uitgevoerd om in aanloop naar Wereld Diabetes Dag meer te weten komen over de impact van diabetes op levens van mensen die het hebben, hun omgeving en bestaande vooroordelen rondom de ziekte.