Feestdagencampagne van Marktplaats wint Bronzen Effie Award en een prijs voor maatschappelijke impact

Feestdagencampagne van Marktplaats wint Bronzen Effie Award en een prijs voor maatschappelijke impact

Marktplaats heeft op 16 november 2023 de Bronzen Effie Award (in de categorie Gedrag Kort) ontvangen voor haar feestdagengoedcampagne. De campagne is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Marktplaats, Happiness Amsterdam, EssenceMediacom, Abovo Maxlead, Higuita en Bijl PR. Naast de bronzen Effie Award ontving Marktplaats ook een prijs voor maatschappelijke impact; de Maatschappelijke Plus. We zijn heel trots op dit resultaat, maar vooral ook heel blij dat de boodschap die wij voor ogen hadden, dus is overgekomen.  

Het juryrapport: “Rond tweedehands speelgoed bestaan veel vooroordelen: het is vies en vaak incompleet. En omdat ouders hun kinderen niet teleur willen stellen, kopen ze vaak nieuwe cadeaus, waarvan nota bene een kwart ongebruikt blijft. Kinderen blijken de vooroordelen van de ouders niet te delen, ze zijn ook blij met ‘pre-loved’ speelgoed. Marktplaats baseerde op dat inzicht een emotioneel overtuigende campagne met als resultaat een forse groei in pageviews en replies. Het platform wist zo de interesse in tweedehands speelgoed flink te boosten en het imago en de perceptie te verbeteren. De verbinding van de commerciële en maatschappelijke ambitie was sterk. Marktplaats heeft barrières geslecht dankzij de impactvolle aanpak die de thema’s duurzaamheid en kansengelijkheid agendeert.” 

Meerdere awards voor campagne 

De campagne werd begin dit jaar ook al bekroond met een Sabre Award en een YouTube Works Award. Marktplaats werd tijdens deze show zelfs uitgeroepen tot de winnaar van 2023. De jury vond de video zo goed dat Marktplaats, naast de Changemakers-prijs, er ook met de Grand Prix-prijs vandoor ging. Daarnaast bracht de campagne een nominatie op voor de SBI-Vakprijzen van het Jaar 2023 (Sustainable Brand Index).  
 
De prijzen en nominaties houden niet op, want op vrijdag 8 december reizen we af naar Berlijn, want ook daar maken we met de feestdagencampagne kans op een internationale PR prijs. Voor de European Excellence Awards zijn we maar liefst vier keer genomineerd in de categorieën Purpose Driven Communications, Sustainability & Environment, Multi-Channel Communications en Benelux & France.