Bijl PR sleept zes nominaties binnen voor de European Excellence Awards!
We schreeuwen het niet vaak van de daken, maar wat zijn wij trots! De nominaties voor de European Excellence Awards 2023 zijn binnen en dit jaar zijn we maar liefst zes keer genomineerd! Deze nominaties zijn een geweldig compliment voor de klant, maar ook voor ons. Twee cases maken kans om dit jaar een award te winnen. Zo is de feestdagencampagne van Marktplaats genomineerd in de categorieën Purpose Driven Communications, Sustainability & Environment, Multi-Channel Communications en Benelux & France. En in de categorie Benelux en France gaan we twee keer zo hard duimen, omdat de transformatie van T-Mobile Nederland naar Odido ook in deze categorie is genomineerd. De laatste nominatie is ook voor Odido in de categorie Launch. De uitreiking van de European Excellence Awards is dit jaar op 8 december in Berlijn. Wij zijn er klaar voor!
Marktplaats: geef eens vaker tweedehands speelgoed cadeau
Geef eens vaker gebruikt speelgoed cadeau in plaats van nieuw. Het maakt voor kinderen geen verschil, maar voor het milieu, de portemonnee en de wereld des te meer. Marktplaats is hét platform voor de koop en verkoop van tweedehands producten en draagt bij aan een circulaire economie. Samen met partnerbureaus Happiness-Brussels & Higuita, Mediacom en Maxlead starten we een geïntegreerde campagne die earned, owned en paid media combineert in twee fasen. We richten ons op (groot)ouders, verzorgers, beleidsmakers. We zetten groots in met onder andere: een experiment waar een tv-commercial over gemaakt is, persberichten, persoonlijke ontmoetingen met politici, advertorials, online advertenties én de inzet van influencers. En dit met een prachtig resultaat.
De campagne werd eerder bekroond met een Sabre Award en een YouTube Works Award. Marktplaats werd tijdens deze show zelfs uitgeroepen tot de winnaar van 2023. De jury vond de video zo goed dat Marktplaats, naast de Changemakers-prijs, er ook met de Grand Prix-prijs vandoor ging. Daarnaast bracht de campagne een nominatie op voor de SBI-Vakprijzen van het Jaar 2023 (Sustainable Brand Index). En last but not least zijn we nog in de race voor een Effie Award in de categorie ‘kort gedrag’. Wereldwijd dé prijs voor bewezen effectieve marketing- en communicatiecases.

T-Mobile Nederland wordt Odido: het kan ook zo
Een gewaagde stap: de naam van een gevestigd merk als T-Mobile wijzigen. Maar volgens de telecomprovider was het tijd voor verandering. Met een nieuwe positionering en een productaanbod dat helemaal aansluit op de klantwensen gaat T-Mobile Nederland verder onder de naam Odido. Een immense operatie waar meer dan een jaar lang in alle geheim keihard aan gewerkt is, en wij zijn trots dat wij hier als Bijl PR een onderdeel van uit mochten maken. Samen met partnerbureau PROOF werkten we aan de interne en externe communicatie voor, tijdens én na de lancering. Wij hielden ons voornamelijk bezig met woordvoeringslijnen, mocht het project toch lekken, diverse mediatrainingen van directieleden, stakeholdercommunicatie, persberichten, Q&A’s en storylines. Ook lieten we marktonderzoek uitvoeren en onderzochten we hoe Nederlanders aankijken tegen onder meer nieuwe technologieën. Om later weer te kunnen gebruiken in de communicatie. Naar mate de lancering,
5 september, dichterbij kwam werkten we aan de definitieve versie van persberichten en organisatie van de persbijeenkomst.
Onder het motto “Het kan ook zo” gaat Odido het radicaal anders doen in telecomland. In totaal openden drie opnieuw ingerichte kantoren, gingen meer dan 1200 nieuwe websites live, nieuwe applicaties werden bruikbaar en werd er ondertussen hard gewerkt aan de herinrichting van 119 winkels. We behaalden gezamenlijk een fantastisch resultaat: de lancering van Odido op 5 september 2023 was een enorm succes.
