Dexom Warriors, AI, Barbie, en meer: 2023 in vogelvlucht

Dexom Warriors, AI, Barbie, en meer: 2023 in vogelvlucht

Van Dexcom Warriors tot aan AI, Barbie en meer. 2023 was op vele vlakken een bijzonder jaar. Er gebeurde veel in de wereld, in Nederland, in ons vakgebied, maar ook in onze eigen levens. In deze blogreeks blikken Bijlers terug op 2023. Helen Taylor (adviseur), Ingrid Mulder (office manager), Wesley van den Berg (mediawatcher), Marjoleine van Klaveren (adviseur en mede-eigenaar) en Luna Zuijderwijk (afstudeer stagiair en soon-to-be Bijler) bijten de spits af in deze eerste blog. Wat was hun persoonlijke hoogtepunt van dit jaar en om welke ontwikkelingen konden we niet heen? We kijken ook vooruit en delen onze verwachtingen voor 2024.

Wat is jouw mooiste Bijl-moment van 2023?

Ingrid deelt een hoogtepunt dat dicht bij haar ligt: ‘’Voor mij was dat toch wel mijn volledige herstelmelding, na een periode van anderhalf jaar ziek te zijn geweest. Maar ook mijn 15-jarig jubileum bij Bijl PR, dat ik op 1 april mocht vieren. Ik ben enorm verrast door mijn collega’s en gezin. Hier blijkt maar weer dat Bijl voelt als familie.‘’

Marjoleine kijkt terug op een bijzonder team-moment: ‘’De eerste editie van Bijl Supports Rotterdam. Deze dag vertolkt zo ontzettend waar wij als Bijl PR voor staan. Midden in de samenleving met oog voor een ander. En iets terug doen voor de samenleving. Voor deze eerste editie gingen we met het team een dagje aan de slag bij verpleeghuis Pniël in Rotterdam. We sopten balkons schoon, haalden onkruid weg uit de tuin, fleurden de binnentuin op met een paar leuke bloemen in potten en deden spelletjes met de bewoners. Zo mooi om te zien hoe blij we de mensen daar hebben gemaakt. Maar ook fijn om te zien hoe leuk de Bijlers dit vinden om te doen. We zijn er een nog hechter team door geworden!‘’

Helen vertelt over haar hoogtepunt voor onze klant Dexcom: ‘’We hebben dit jaar voor het eerst tijdens Wereld Diabetes Dag zichtbaarheid kunnen creëren voor onze Dexcom Warriors met type 1 diabetes. Dankzij onze slimme, lokale doorvertaling van de internationale campagne voor Wereld Diabetes Dag, hebben we veel aandacht kunnen generen in landelijke media. Trots op ons team!‘’

Voor Wesley sprongen er dit jaar veel momenten uit: ‘’Ik kan niet één moment kiezen, want over het afgelopen jaar heb ik wel een paar momenten gekend van trots. Allereerst mijn ondersteunde rol voor de lancering van Odido. Daarnaast heb ik de afgelopen maanden voor verschillende klanten (Odido, Marktplaats en Nationale Klimaatweek) zo’n 1300 lokale persberichten op maat geschreven en verstuurd. Een helse klus, maar als je vervolgens het resultaat ziet aan media en bereik, maar ook de impact, geeft dat een voldaan gevoel. Verder ben ik trots dat ik onze klanten wist te verrassen met creatieve ideeën en inhakers die daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Een recent voorbeeld is voor onze klant Marktplaats in combinatie met Barbie. Hierbij kozen we voor een gefaseerde aanpak. Zo schreven we een persbericht dicht op de bioscooprelease en vervolgens nog een persbericht, een maand na de film-release. We wisten hierdoor op verschillende momenten veel landelijke media-aandacht te halen. Bovenal ben ik trots op het team van Bijl PR. Elke dag weer verrichten we super mooi werk voor onze klanten!‘’

Welke ontwikkelingen in het vakgebied zijn jou opgevallen in 2023?

Luna doet tijdens haar stageperiode onderzoek naar AI. Niet geheel verrassend, deelt zij haar opvallendste ontwikkeling: ‘’Ik heb mij er volledig in ondergedompeld tijdens mijn afstudeeropdracht: AI. Dit is mij dit jaar het meest opgevallen. Dagelijks komen er nieuwe ontwikkelingen bij. Ik kijk er naar uit om de uitkomsten van mijn onderzoek te delen en te kijken welke AI-ontwikkelingen voor Bijl PR van toegevoegde waarde kunnen zijn.‘’

Marjoleine volgt de ontwikkeling van AI ook met interesse en vult aan: ‘’Ik vind het mooi om te zien dat er een duidelijke verschuiving gaande is. De focus ligt nu meer op de mogelijkheden die AI biedt, in plaats van de bedreiging die het zou kunnen vormen. Ik vind dat we technologie moeten omarmen, en de kansen moeten aangrijpen die het biedt om ons werk te verbeteren. Ik verwacht dat we in 2024 nog sterker gaan zien wat AI specifiek voor ons kan betekenen. Denk hierbij aan campagnes die gebruikmaken van AI.‘’

Ook voor Helen was AI niet te missen dit jaar: ‘’Dit jaar stond voor mij in het teken van de inzet van AI om visuals te maken. Zo sprak ik onlangs een fotograaf die met behulp van AI, Vincent van Gogh weer tot leven liet komen in een foto. Daarnaast was ik, net als iedereen, gefopt door de campagne van Maybelline. De opkomst van tools zoals Dall-e gaan de komende jaren, net als ChatGPT, ons vakgebied voorgoed veranderen.‘’

Wesley zoekt het in een andere hoek en noemde de focus op duurzaamheid als opvallende ontwikkeling in 2023: ‘’Ik zie steeds meer wat ik noem ‘klimaatbewuste pr’. Campagnes en media-aandacht voor duurzame initiatieven en organisaties, zoals de NKW. En dat campagnes steeds vaker inzetten op de langere termijn, gericht op duurzame gedragsverandering.”

Wat zijn je verwachtingen voor het nieuwe jaar?

Marjoleine ziet veel om naar uit te kijken in 2024: ‘’Een jaar met een nieuw kabinet. Ik ben heel nieuwsgierig naar de uitkomst van de formatie en welke richting we dan opgaan. En de impact die dat zal hebben op het beleid en opdrachten voor onze klanten. Maar ik kijk ook uit naar een jaar met een uitbreiding van ons team vanaf januari. Ik verwacht een mooi breed palet van mooie projecten en klussen voor onze trouwe klanten en nieuwe klanten. En zoals ik al aangaf, geloof ik dat data en AI een grotere rol gaan spelen in ons vak, op een positieve manier. Genoeg om naar uit te kijken dus. Kom maar op met die nieuwe uitdagingen! ‘’

Helen: ‘’Wederom een jaar vol mooie klanten, nieuwe projecten, awards en veel gezelligheid met het Bijl-team!‘’

Luna kan niet wachten om aan de slag te gaan als ‘Bijler’: ‘’Ik hoop veel ervaringen op te doen binnen de pr-wereld, te groeien als een communicatieadviseur en nog meer leuke momenten te vieren met collega’s. Na het inleveren van mijn scriptie mag ik mijzelf namelijk een echte Bijler noemen. Ik kijk uit naar deze nieuwe uitdaging!‘’

Wesley heeft geen verwachtingen, maar wel goede voornemens: ‘’Namelijk dat de grens tussen marketing en communicatie meer gaat verdwijnen. De vakgebieden hebben elkaar nodig. Vertel samen die mooie en waardevolle verhalen die een (maatschappelijke) bijdrage (kunnen) leveren. En vooral: leer van elkaar! ‘’

We danken de collega’s voor hun bijdrage! In de volgende reeks blikken Melvin, Lizanne, Fabienne, Ruud en Carina terug op dit jaar en delen zij hun voorspellingen voor 2024. Houd onze website in de gaten!