Gouden Europese Effie voor campagne ‘Nederland één 6-minutenzone’ van De Hartstichting!

Gouden Europese Effie voor campagne ‘Nederland één 6-minutenzone’ van De Hartstichting!

De Hartstichting heeft op 5 december 2023 in Brussel de Gouden Europese Effie Award ontvangen voor de 6-minutenzone campagne in de categorie: Best of Europe/Positive Change. De campagne is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Hartstichting, sportmarketingbureau Triple Double, mediabureau Initiative en Bijl PR. Eerder won de campagne al de Nederlandse Gouden Effie. We zijn ongelooflijk blij en trots op de campagne en samenwerking! Volgens de jury bewijst de campagne van De Hartstichting: “Heel duidelijk geformuleerd en via alle communicatiekanalen geuit. Een fantastische balans tussen storytelling en gestructureerde details. Naadloos uitgevoerd en met een plan voor de lange termijn. Een nationale trots op basis van resultaat en verbluffende resultaten door de jaren heen. Onder andere een stijging van de overlevingskans van 8% naar 25%.” Dank aan de Hartstichting voor de mooie opdracht en aan Triple Double en Initiative voor de fijne samenwerking door de jaren!

De campagne

Nederland telt gemiddeld 17.000 hartstilstanden buiten het ziekenhuis per jaar. De eerste zes minuten na een hartstilstand zijn namelijk cruciaal voor een overlevingskans. Maar wat moet je doen in die eerste 6 minuten om iemand te helpen? Samen met HartslagNu werkt de Hartstichting al jaren aan de totstandkoming van de 6-minutenzone. De campagne varieerde van de spreiding van vrijwilligers tot het koppelen van de problematiek aan sport- en gezondheid gerelateerde zaken en de variatie in middelen: van persberichten tot evenementen tot online en sociale activering.

Het resultaat

Dankzij campagnes met Triple Double, Initiative, BuurtAED, samenwerkingen met o.a. Opel/Feyenoord Rotterdam N.V., Philips, Nederlandse Spoorwegen/ProRail, retailers en vastgoedbedrijven is in zeven jaar tijd een groei gerealiseerd van 377% van het aantal burgerhulpverleners en 306% van het aantal AED’s. Maar het allerbelangrijkste resultaat is natuurlijk dat er in heel Nederland nu binnen 6 minuten kan worden gestart met reanimatie bij een hartstilstand. Een enorme mijlpaal waar duizenden levens per jaar mee worden gered.

Onze rol

Bijl PR dacht mee aan creatieve concepten, was sparringpartner voor De Hartstichting en wist gedurende de verschillende campagnes over de jaren het belang van een 6-minutenzone steeds relevant te maken en aandacht van media te genereren. Met steeds wisselende middelen, kanalen en mediastrategieën.

Eerder won de campagne ook de Gouden Effie Award, de Dutch PR Award 2017 en wonnen we een internationale Sabre Award voor een onderdeel van de campagne: Hartslag van het Legioen.