Impact, uitstapjes en transparantie: 2023 in vogelvlucht

Impact, uitstapjes en transparantie: 2023 in vogelvlucht

In deel twee van onze eindejaarsblogs benoemden de Bijlers onder anderen de Nationale Klimaatweek, het 32-jarig jubileum en trends als AI en nano-influencers als highlights van 2023.

In het laatste deel uit de reeks delen Tom van Soest (adviseur), Luka Kors (adviseur), Larissa Evora (adviseur) en Sophia Weavers (adviseur en mede-eigenaar) hun persoonlijke hoogtepunten en de belangrijkste ontwikkelingen van dit jaar. Wat was hun ultieme Bijl-moment en welke ontwikkeling heeft volgens hen de grootste impact gehad? Ook schetsen we in deze blog onze eerste verwachtingen voor 2024.

Wat is jouw mooiste Bijl-moment van 2023?

Tom trapt af met een persoonlijk hoogtepunt: “Natuurlijk mijn vliegende start bij Bijl PR afgelopen mei. Vanaf dag 1 heb ik me heel vertrouwd gevoeld en heb ik in korte tijd heel veel kunnen leren in het vakgebied. Maar ook ons zomerdiner op de rooftop aan het Hofplein mag niet ontbreken als hoogtepunt.”

Luka vult aan als het gaat om uitstapjes met collega’s, maar benoemt ook successen van klanten: “Allereerst was het organiseren van het Bijl-uitje in Londen een hoogtepunt! Daarnaast ben ik trots op de mooie momenten met mijn collega’s. Het oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar en er voor elkaar zijn wanneer dat nodig is. Het werk voor de diverse klanten heeft ook mooie momenten opgeleverd. Zo ben ik gestart met het werken voor Odido en ken ik door het Burengesprek het Botlek Europoort-gebied inmiddels redelijk uit mijn hoofd. Op het gebied van werk is natuurlijk de winst van de European Excellence Award voor de campagne van Marktplaats een mooie kers op de taart.”

Larissa kiest een moment van verbinding als hoogtepunt: “De Bijl Supports Rotterdam dag vond ik een mooi moment! Samen met alle Bijlers ons werk stilleggen en onze handen uit de mouwen steken voor de mensen in het Pniël verzorgingstehuis. We zeggen vaak dat we maatschappelijk betrokken zijn, dus mooi dat we hiermee ook echt daad bij het woord konden voegen. Dit soort momenten doet je ook reflecteren. Geluk zit hem in de kleine dingen. Je kan zoveel voor iemand betekenen!”

Sophia gaat verder: “Ik ben vooral enorm trots op ons team, dag in dag uit wordt keihard gewerkt om mooi werk voor onze (jarenlange) klanten te verrichten. En als dat dan gewaardeerd wordt door de klant, de resultaten behaald worden die we voor ogen hadden én bekroond wordt met internationale nominaties of awards (Odido en Marktplaats), kijk ik met heel veel trots terug op 2023!”

European Excellence Awards 2023

Welke ontwikkelingen in het vakgebied is jou opgevallen in 2023

Larissa benoemt een voor haar opvallende ontwikkeling: “Voor mij was consumentenactivisime dit jaar echt opvallend. De wensen en verwachtingen van mensen worden steeds groter. Zij roepen bedrijven meer dan ooit ter verantwoording. Zo sleepte een Nederlandse activist Primark voor de rechter wegens greenwashing. De duurzaamheidsclaims en ambities die het merk maakt zouden misleidend zijn en de duurzaamheidsperceptie van de consument negatief beïnvloeden. We zeggen vaak dat merken het eerlijke en transparante verhaal moeten vertellen. Deze actie maakt het heel concreet. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, maar we gaan dit ongetwijfeld meer zien.”

Tom haakt aan op het gebied van transparantie: “Het gezegde ‘eerlijkheid duurt het langst’ geldt ook in ons vakgebied. Transparantie doorvoeren in communicatie is essentieel om reputatie niet te schenden. Een leidende rol innemen en je durven uitspreken over maatschappelijk onderwerpen wekt vertrouwen en sympathie bij de consument.”

Sophia kiest een andere ontwikkeling om uit te lichten: “Tja, dat het een roerig jaar was in ons land, kunnen we wel stellen. Felle debatten, polarisatie, nep nieuws en toch ook nog steeds een groeiend wantrouwen. Met ook als gevolg dat bedrijven en organisatie nog kritischer bekeken worden en niet zomaar meer geloofd worden. Dichter bij de doelgroep komen, je doelgroep écht kennen, dezelfde taal spreken en weten waar ze bewegen, is wat veel bedrijven en organisaties in mijn ogen bezighield. Lokaler? Transparanter? En hoe kan wellicht AI daarbij ingezet worden? Laten we hier de kansen uithalen, deze ontwikkeling verder voortzetten en hopen dat we allemaal weer wat dichterbij elkaar komen.”

Wat zijn je verwachtingen voor het nieuwe jaar?

Luka verwacht aandacht voor het belang van goede klantenservice: “Ik denk dat persoonlijke aandacht van bedrijven naar klanten belangrijker gaat worden. Er is veel concurrentie op de markt en het is lastig je te onderscheiden. Goede klantenservice is dus essentieel. De menselijke kant is en blijft key voor je reputatie.”

Tom benoemt ook een persoonlijke verwachting: “Persoonlijk verwacht ik volgend jaar nog veel te leren en mijn bijdrage voor verschillende klanten te vergroten.”

Sophia benoemt technologie, maar gaat ook in op het team: “Dat technologie ook een steeds grotere rol gaat spelen in ons vakgebied kunnen we niet omheen. Het gaat in mijn ogen voornamelijk om meebewegen, weten hoe het in je voordeel kan werken. Wat je nu wel of niet toepast, laten we één ding niet vergeten; luisteren naar elkaar. Dat is de kern van alles. Ik kijk uit naar 2024. Mooie klussen en projecten, met communicatie die raakt en iets met mensen doet. Natuurlijk met ons topteam van Bijlers!”

Larissa sluit af met een verwachting die impact heeft op ons allemaal: “Ik ben heel benieuwd hoe het nieuwe kabinet gaat uitpakken. Bestaanszekerheid was waarschijnlijk wel het meest gebruikte woord tijdens de verkiezingen. Ik ben benieuwd hoe zij hierop gaan doorpakken en zal dat actief volgen.”

We danken de collega’s voor hun bijdrage! We hebben een fantastisch jaar achter de rug en staan te trappelen om in 2024 weer mooi werk te kunnen leveren, maar ook om op persoonlijk vlak nog meer met elkaar te beleven. Wij wensen iedereen een heel goed 2024 toe!