HOE NEDERLAND WERD VOORZIEN VAN MEER AED’S

HOE NEDERLAND WERD VOORZIEN VAN MEER AED’S

Klant Hartstichting

Partner Triple Double

Awards & Nominaties 2 x Sabre Award, Bronzen Effie, nominatie European Excellence Award

Bij een hartstilstand vergroot tijdig reanimeren met een AED de overlevingskans enorm. Elk jaar krijgen zo’n 17.000 mensen een hartstilstand. Wie binnen 6 minuten gereanimeerd wordt, heeft de grootste kans op overleving. Hiervoor zijn echter wel voldoende aangemelde en beschikbare AED’s nodig. Een AED is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand.

De Hartstichting vroeg Bijl PR een campagne te ontwikkelen die burgers, bedrijven en organisaties overtuigt van het belang van AED’s en ze stimuleert reeds aangeschafte AED’s te registreren én te investeren in nieuwe AED’s (en deze te registreren).

STRATEGIE EN AANPAK

Ons communicatieplan heeft twee sporen:
1. We vragen mensen, bedrijven en maatschappelijke organisaties die al een AED hebben, om deze buiten te hangen en te registreren bij het landelijk reanimatie oproepsysteem HartslagNu.

2. We stimuleren mensen een AED aan te schaffen voor hun buurt. Met Triple Double bedenken we een campagne waarbij mensen zo’n BuurtAED kunnen aanschaffen via crowdfunding. Philips sponsort een deel van de kosten van iedere aangeschafte AED.

Snelle inzet van een AED is van groot belang voor de overlevingskans bij een hartstilstand. AED’s moeten zoveel mogelijk 24/7 beschikbaar zijn. De grootste kans om te overleven bij een hartstilstand is er als direct 112 wordt gebeld, er binnen 6 minuten wordt gestart met reanimatie en een AED wordt ingezet.

Floris Italianer
Directeur Hartstichting

We doen onderzoek naar de beschikbaarheid van AED’s in Nederland en vragen of mensen weten waar de dichtstbijzijnde AED is in hun omgeving. De resultaten delen we met de regionale en landelijke media. Daarnaast gebruiken we data van de Hartstichting, bijvoorbeeld  dat er 64 AED’s langs de Nederlandse kustlijn geplaatst zijn.

RESULTAAT

Toename in percentage aangemelde AED’s in Nederland

65%

Het aantal buurten in Nederland die nu over een AED beschikken

1700

Het bedrag wat is opgehaald door crowdfunding

2 miljoen+

Mensen bereikt met onze campagne

60 miljoen

Deze case was vooral bijzonder, omdat we er daadwerkelijk levens mee hebben gered. Daar kun je niet anders dan trots op zijn. Dat we er erkenning voor kregen in de vorm van diverse awards maakt het extra leuk.

Marjoleine van Klaveren
Marjoleine van Klaveren
Adviseur/Partner