De 6-minutenzone campagne van de Hartstichting wint Gouden Effie Award!
De Hartstichting heeft op 8 november 2022 de Gouden Effie Award ontvangen voor de 6-minutenzone campagne. De campagne is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Hartstichting, sportmarketingbureau Triple Double, mediabureau Initiative en Bijl PR. We zijn hier enorm blij mee en trots op! Volgens de jury bewijst de campagne van De Hartstichting dat het agenderen van een maatschappelijk issue belangrijk is, maar dat de regie pakken in aanpak en uitvoering doorslaggevend is.
De campagne
Nederland telt gemiddeld 17.000 hartstilstanden buiten het ziekenhuis per jaar. De eerste zes minuten na een hartstilstand zijn namelijk cruciaal voor een overlevingskans. Maar wat moet je doen in die eerste 6 minuten om iemand te helpen? Samen met HartslagNu werkt de Hartstichting al jaren aan de totstandkoming van de 6-minutenzone. De campagne varieerde van de spreiding van vrijwilligers tot het koppelen van de problematiek aan sport- en gezondheid gerelateerde zaken en de variatie in middelen: van persberichten tot evenementen tot online en sociale activering.
Het resultaat
Dankzij campagnes met Triple Double, Initiative, BuurtAED, samenwerkingen met o.a. Opel/Feyenoord Rotterdam N.V., Philips, Nederlandse Spoorwegen/ProRail, retailers en vastgoedbedrijven is in zeven jaar tijd een groei gerealiseerd van 377% van het aantal burgerhulpverleners en 306% van het aantal AED’s. Maar het allerbelangrijkste resultaat is natuurlijk dat er in heel Nederland nu binnen 6 minuten kan worden gestart met reanimatie bij een hartstilstand. Een enorme mijlpaal waar duizenden levens per jaar mee worden gered.
Onze rol
Bijl PR dacht mee aan creatieve concepten, was sparringpartner voor De Hartstichting en wist gedurende de verschillende campagnes over de jaren het belang van een 6-minutenzone steeds relevant te maken en aandacht van media te genereren. Met steeds wisselende middelen, kanalen en mediastrategieën.
Eerder won de campagne de Zilveren Effie Award, de Dutch PR Award 2017 en wonnen we een internationale Sabre Award voor een onderdeel van de campagne: Hartslag van het Legioen.