PETJE AF VOOR SIRE DIE STRIJD AANGAAT TEGEN KINDERARMOEDE

PETJE AF VOOR SIRE DIE STRIJD AANGAAT TEGEN KINDERARMOEDE

In deze rubriek neemt een van de Bijlers figuurlijk haar petje af voor het werk van vakgenoten. Omdat het inspirerend is, we onder de indruk zijn van de behaalde resultaten of we zouden willen dat we het zelf hadden bedacht. We geven twee redenen waarom we vinden dat deze vakgenoten een compliment verdienen. Dit keer een compliment van Lisa van den Eijk, adviseur bij Bijl PR, aan SIRE voor hun campagne tegen kinderarmoede.

We hebben er bij Bijl een handje van; samen met klanten een maatschappelijk issue onder de aandacht brengen. Van de Rotterdamse campagne tegen seksuele straatintimidatie tot de campagne van Pleegzorg Nederland tegen het schrijnend tekort aan pleegouders. Een beetje opschudding of confrontatie schuwen we zeker niet. Net als SIRE, die deze week een bijzondere campagne lanceerde.

Armoede onder Nederlanders is een onderwerp waar we de laatste tijd steeds vaker over horen en lezen. In de politiek, in kranten en in verschillende tv-programma’s. Een stap in de goede richting, want op praten over leven in armoede rust nog altijd een behoorlijk taboe. In Nederland kunnen ruim 250.000 kinderen door geldgebrek niet meedoen met hun leeftijdsgenoten. Het toekomstplaatje is niet veel rooskleuriger. Als gevolg van overheidsbeleid en de coronacrisis, verwacht het Sociaal en Cultureel Planbureau dat het aantal kinderen in armoede de komende periode sterk zal toenemen. Uit onderzoek van SIRE blijkt dat zo’n 80% van de Nederlanders onderschat hoeveel kinderen daadwerkelijk in armoede leven. Een structurele oplossing begint bij bewustwording, kennis en het probleem bespreekbaar maken. Vrijdag 5 maart startte SIRE een campagne waarin zij aandacht vraagt voor kinderarmoede. Met als doel: het taboe doorbreken en het gesprek op gang brengen.

©SIRE

De campagne: laten we het daar eens over hebben

Praten over armoede gaat vaak gepaard met terughoudendheid of schaamte. In de SIRE campagne geeft een aantal kinderen tussen de 11 en 13 jaar een openhartig inkijkje in hun leven in armoede. Hoe dat eruit ziet en wat armoede voor hen betekent. Echte verhalen, zonder opsmuk. Wat de video’s ook bijzonder maakt is dat deze kinderen niet zomaar het gesprek aangaan met een onbekende interviewer, maar met iemand die veel voor ze betekent. Zo praat Anashya (11) met haar liefste nicht (14) over schaamte, verhuizen en stress in het gezin en gaat Zakariya (13) het gesprek aan met zijn klassenmentor over verdrietige ouders, pesten en geheimen. De campagne is sinds 5 maart te zien op TV, radio, online, in dagbladen, tijdschriften, buitenreclame en sociale media. 

Praat én daad

1. Bewustzijn creëren door gesprek op gang te brengen
Je kunt je afvragen hoe we een probleem oplossen door erover te praten. Uit onderzoek van SIRE blijkt dat mensen wel willen helpen, maar door gebrek aan kennis en informatie geen idee hebben hóé. Door meer te praten over kinderarmoede, in de klas maar ook in de politiek, groeit het bewustzijn en daarmee ook het begrip. Het geeft mensen handvatten om iets te kunnen betekenen voor kinderen die in armoede leven. Een reeks videoportretten mag dan misschien een klein begin lijken, maar een begin is het zeker!

2. En, actie!
SIRE zou SIRE niet zijn als ze naast een bewustwordingscampagne die mensen met hun neus op de feiten drukt, niet ook zouden oproepen tot actie. De verantwoordelijkheid voor dit probleem ligt bij ons allen, met de politiek voorop, aldus SIRE. Naast de inzet van de videoportretten en het gesprek op gang brengen onder de Nederlandse burgers, geeft SIRE met het starten van een petitie ook de politiek een figuurlijke schop onder de kont om snel met een concreet plan te komen om kinderarmoede structureel op te lossen.  

Petje af voor deze bijzondere campagne!

Meer nieuws