EEN WAPEN TEGEN SEKSUELE STRAATINTIMIDATIE

EEN WAPEN TEGEN SEKSUELE STRAATINTIMIDATIE

Klant Gemeente Rotterdam

Partner Vuurrood

AWARD & NOMINATIE Sabre Award, European Excellence Award

Seksuele straatintimidatie is een groot maatschappelijk probleem. De gemeente Rotterdam accepteert deze situatie niet langer en vroeg ​​Bijl PR en Vuurrood een ​​communicatieconcept en strategie te bedenken om seksuele intimidatie op straat aan te pakken. Vrouwen moeten zich weer veilig voelen. We ontwikkelden een campagne gericht op gedragsverandering van zowel slachtoffers als daders:

1. We zetten vrouwen in hun kracht door ze een veilige mogelijkheid te bieden om seksuele straatintimidatie te melden. Vrouwen hoeven grove en beledigende straatpraat niet langer te accepteren.

2. We confronteren mannen met hun onaanvaardbare gedrag.

STRATEGIE EN AANPAK

Uit onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat 84% van de vrouwen last heeft van sissen, naroepen en uitschelden. Daar passen ze hun gedrag op aan. Ze nemen een andere route, kleden zich anders, doen net alsof ze aan het bellen zijn. Tot nu toe deed slechts 5 procent van de vrouwen ooit aangifte, vooral omdat ze bang zijn voor de reactie van de daders. De campagne wil mannen ervan doordringen dat ze hoffelijk en normaal moeten doen tegen vrouwen.

De campagnetitel ‘Pikpraat’ past goed bij Rotterdam. Direct, confronterend en een beetje schurend. Onderdeel van de campagne is de StopApp: een app waarmee vrouwen anoniem, veilig en gemakkelijk intimidatie kunnen melden. De meldingen komen binnen bij de gemeente Rotterdam.

Het doel van de campagne was aandacht vragen voor seksuele straatintimidatie in Rotterdam. En dat is gelukt. De campagne was het gesprek van de dag in de Nederlandse media én binnen de gemeente. Samen met Bijl PR en Vuurrood zijn we er in geslaagd vrouwen een eenvoudig handelingsperspectief te bieden en hen een veiliger gevoel op straat te geven.

Frank Vermeulen
Destijds senior adviseur Communicatie en Participatie directie Veiligheid

We startten de campagne met een persevent in het stadhuis van Rotterdam. Vrijwel alle landelijke media waren aanwezig. Daarnaast zetten we allerlei middelen in om Stop Pikpraat onder de aandacht te brengen, onder meer met de website www.stoppikpraat.nl, billboards in de stad en online en social advertising. Ook maken we gebruik van lokale influencers. Speciale flyer- en handhavingsteams gaan het gesprek aan met zowel daders als slachtoffers.

IEDEREEN VERDIENT EEN VEILIGE STRAAT

Het Rotterdamse project om vrouwen mondiger en weerbaarder te maken, slaat ook in andere gemeenten aan. Ook in Amsterdam gebruikt men inmiddels de term Pikpraat voor onbetamelijk gedrag. Inmiddels is in Rotterdam de campagne ‘Iedereen verdient een veilige straat’ gelanceerd, gericht op de LHBTI-community.

RESULTAAT

Vrouwen downloaden de StopApp

5.600

Meldingen van Pikpraat

3.500

Mediabereik

25 miljoen

We vonden het schrikbarend te zien dat dit gedrag als het ware ‘geaccepteerd’ wordt. Voor mij persoonlijk ook een extra drive om de campagne te laten slagen. Het was heel tof om deze campagne van A tot Z te kunnen bedenken en ontwikkelen. En goede resultaten te behalen. In mijn eigen vriendinnengroep is de StopApp ook bekend, dat geeft hen een veilig gevoel.

Sophia Weavers
Sophia Weavers
Adviseur