EVEN UITZWAAIEN: AMBER ROELOFS
Bedankt Amber! Het is tijd om afscheid te nemen van onze vrolijke, leergierige en talentvolle vliegende keep. Amber draaide sinds eind 2019 mee in ons team naast haar Master Communicatie. Het afgelopen half jaar liep ze ook haar afstudeerstage bij Bijl PR. Met succes, want inmiddels is dit communicatietalent afgestudeerd met een 8 voor haar stage én scriptie op zak. In deze blog blikt Amber terug op haar tijd bij Bijl PR en vertelt ze meer over haar stage.
Hoe het begon
“Wij zoeken iemand die ons één dag in de week kan helpen bij monitoring en andere hand- en spandiensten, ken jij toevallig iemand?” vroeg Ruud Bijl aan een van mijn HBO-docenten. Ik had net mijn bachelordiploma Communicatie op zak en stond op het punt om aan een (pre)master te beginnen aan de Universiteit Utrecht. Een bijbaan bij Bijl PR was voor mij de perfecte manier om mee te snoepen van de praktijk van het communicatievakgebied naast mijn master. Ik greep de kans dan ook met beide handen aan. Als vliegende keep hield ik me bezig met influencermarketing, mediamonitoring- en benadering en coördineerde ik de social media kanalen van Bijl PR. Toen het na anderhalf jaar aan de universiteit tijd was om een afstudeerstage te zoeken, kreeg ik gelukkig de kans die hier uit te voeren. Na een half jaar onderzoek doen en meewerken, is het nu tijd om een afscheidsblog te schrijven. Dat voelt gek, want hoe vat je tweeënhalf jaar aan bijzondere momenten eigenlijk samen?
Een blik op pr-werkzaamheden
Hoewel ik in de twee voorgaande jaren al flink wat had meegekregen van werken bij een pr-bureau, begon het voor mij pas echt tijdens mijn stage. Omdat ik fulltime meedraaide in het team kreeg ik van alle projecten wel iets mee. Een aantal zijn mij het meest bijgebleven. Zoals de campagne voor de eerste Nationale Klimaatweek in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waarvoor ik dagelijks contact had met alle klimaatburgemeesters. Of de pers- en influencersamenwerkingen die ik voor Thalys regelde. Met als kers op de taart een persreis naar Brussel! Maar ook de coördinatie van de online kanalen van Bijl PR vond ik tof. Vooral leerzaam was de vrijheid die ik kreeg om aan alle projecten bij te dragen en zelf ideeën in te brengen.

Waardevolle persberichten
Tegelijkertijd werkte ik aan mijn afstudeeronderzoek. Door mijn interesse in persberichten en een vraag die bij Bijl PR al langer leefde was het onderwerp snel bepaald. Ik onderzocht of persberichten die Bijl PR namens klanten verstuurt efficiënter zijn wanneer deze volledig aansluiten bij de krant die het persbericht ontvangt. Interessant, want zowel vanuit de praktijk als door de wetenschap is dit nog niet eerder achterhaald. Daarbij keek ik naar de verschillen tussen diverse landelijke kranten. En wat blijkt? Het is wel degelijk mogelijk om persberichten waardevoller te maken voor en bepaald type krant. Dit kan door een aantal elementen toe te voegen (nieuwsframes noemen ze dat in de wetenschappelijke literatuur), zoals persoonlijke verhalen. Een interessant resultaat wat Bijl PR wat mij betreft direct kan toepassen.
Trots op het resultaat
Ondertussen heb ik mijn masterdiploma in de pocket en is het echt tijd om afscheid te nemen. Ik ben trots op mijn groei in de afgelopen jaren, zowel op sociaal als professioneel vlak. Ik heb veel geleerd van alle toffe projecten waaraan ik meegewerkt heb en de feedback die ik kreeg van de Bijlers. Ik voelde mij echt welkom binnen dit team. Wie weet tot ziens!