PETJE AF VOOR RITUALS EN COEBERGH DIE SPELEN MET RITUELEN

PETJE AF VOOR RITUALS EN COEBERGH DIE SPELEN MET RITUELEN

In de rubriek ‘petje af’ neemt een van de Bijlers figuurlijk haar petje af voor het werk van vakgenoten. Vandaag geeft Amber Roelofs, vliegende keep bij Bijl PR, een compliment aan Rituals en Coebergh voor het spelen met rituelen in House of Rituals.

Als masterstudent mét een toffe bijbaan bij Bijl PR en een vol sociaal leven, zijn rust momenten voor mij heel belangrijk. Even helemaal niets, mezelf opladen, van de zon genieten of juist lekker in bad. Ik kan op dat soort momenten enorm genieten van smeerseltjes, een fijne douchegel of lekkere geurkaars. En velen met mij. Dat hebben ze bij Rituals ook goed begrepen. Met hun beautyproducten willen ze ervoor zorgen dat iedereen een balans kan vinden tussen het drukke leven en de ontspanning. Het is in mijn ogen een van de sterkste merken op het gebied van beauty, ontspanning en mindfulness dat zich continue blijft innoveren. Zo ook afgelopen oktober toen zij, samen met Coebergh communicatie en pr, hun merkbeleving naar een uniek en nieuw niveau brachten met House of Rituals.

Van interieur tot brainmassage

Om het twintigjarig bestaan van Rituals te vieren werd in hartje Amsterdam een warenhuis geopend onder de noemer ‘House of Rituals’. Met vier verdiepingen is dit de grootste Rituals winkel wereldwijd. Maar het is vooral een plek waar bezoekers kunnen ontsnappen aan de drukte van hun dagelijks leven. In het warenhuis is alles te beleven wat met Rituals, ofwel rituelen, te maken heeft. Het warenhuis is meer dan een uitvergrote versie van de reguliere winkels en brengt het merk naar een nieuw niveau. Door het hele warenhuis heen zijn ‘instagrammable’ plekken ingericht met interieuritems van Rituals die ook te koop zijn. De bovenste twee verdiepingen zijn volledig gericht op ontspanning met een wellnesscentrum en een ‘mindspa’, beiden sinds mei 2021 geopend. Bij ‘s werelds eerste ‘mindspa’ kan je onder andere terecht voor een speciale brainmassage waarbij je in een meditatieve situatie terecht komt door voelbare trillingen en speciale frequenties van de muziek. Hierdoor heb je binnen twintig minuten het idee alsof je drie uur hebt geslapen. En om het rituele thema vast te houden, is er in het warenhuis ook een restaurant te vinden met de naam ‘Rouhi’ wat ‘mijn ziel’ betekent.

Cross-channel

De pr-campagne rondom de opening van ‘House op Rituals’ is groots aangepakt. Van paid tot earned en van print tot online media: het warenhuis was overal te zien. Oprichter Raymond Cloosterman werd door onder meer het Parool en de Telegraaf geïnterviewd over het warenhuis én het 20-jarig bestaan van Rituals. Ook verscheen er een advertorial op de website van LINDA en werden er influencers ingezet om via social media een brede doelgroep te bereiken. Bekende Instagrammers zoals Sanny zoekt geluk kregen een voorproefje. Onlangs werden opnieuw influencers uitgenodigd om het wellnesscentrum en de ‘mindspa’ te testen.

Inspelen op behoeften en beleving

  1. Inspelen op de tijdgeest

De huidige pandemie vervaagt de grens tussen werk en privé en vermindert onze sociale contacten. Dit maakt dat zorgen, stress en burn-outs meer dan ooit aan de orde van de dag zijn. En ontspanning belangrijker dan ooit is. ‘House of Rituals’ speelt goed op deze behoefte in door juist nu een plek te openen die volledig draait om ontspanning. Dit is voor Rituals misschien zelfs wel dé perfecte timing.

2. Een echte merkbeleving

Wanneer we het hebben over branding en marketing, gaat het vaak over merkbeleving: een bepaald gevoel oproepen wanneer mensen in aanraking met je merk komen. Dat heeft Rituals met haar producten en winkels sowieso al goed begrepen, maar een beautymerk dat een warenhuis van vier verdiepingen opent? Daarmee tillen ze hun merkbeleving naar een hoger level. In plaats van te vertellen hoe fijn en ontspannen de producten van Rituals zijn, kunnen bezoekers dit zelf ervaren in House of Rituals. Groots bedacht en goed uitgevoerd, inspirerend voor ons als vakgenoten.

Ook leuk om te benoemen is dat ‘House of Rituals’ ondertussen, net als Bijl PR, is genomineerd voor een Sabre Award.