Na ruim 14 jaar vliegt ze uit: Lisa van den Eijk
Dankjewel Lisa! Vandaag nemen we afscheid van deze gepassioneerde, creatieve, daadkrachtige en strategische adviseur. Maar bovenal onze fijne collega. Lisa kwam met een paar jaar werkervaring op zak in 2008 bij Bijl PR binnen. Ruim veertien jaar later, vliegt deze ervaren communicatieadviseur die met elke uitdaging raad weet, uit. Te veel herinneringen en avonturen om in een blog te vatten, maar bij deze doet Lisa toch een poging om terug te blikken op haar tijd bij Bijl PR.
‘Elk probleem is een kans in vermomming.’ Met een dergelijke quote begon ik mijn sollicitatiebrief aan Bijl PR ruim veertien jaar geleden. Toen nog enigszins groen in het communicatievak en zeker op het gebied van pr. Toch had ik geen betere insteek kunnen kiezen, want juist in pr komen eindeloos veel ogenschijnlijke problemen op je pad, die stiekem (of soms juist ‘in your face’) prachtige kansen zijn. Ik had er niet een willen missen.
Opgroeien in het vak
Als groentje in het vak, vroeg ik me in het begin vooral af in welke richting ik me wilde specialiseren, waar ik goed in was en wat ik leuk vond. Bij Bijl PR kreeg ik meer dan genoeg ruimte en gelegenheden om van alle aspecten van het vak te proeven.
Zo verdiepte ik mij jarenlang in overheidscommunicatie en omgevingscommunicatie. Van kleine projecten met beperkte impact tot grote infrastructurele projecten waarbij slagaders of boegbeelden van een gebied werden veranderd, met alle gevolgen van dien voor elke denkbare doelgroep in een gebied. Complexe en gelaagde communicatie, die veel tijd en aandacht vraagt, maar waarvan het resultaat ook zoveel genoegdoening kan brengen.
In de jaren erna heb ik veel inspirerend, leerzaam en divers werk gedaan bij Bijl PR. Voor zoveel verschillende soorten klanten. Van accountants en zorginstellingen tot gemeentes, goede doelen, stichtingen en alles er tussenin. En van jarenlange samenwerkingen tot kortere, campagnematige projecten. Bij Bijl PR ben ik echt opgegroeid in het vak tot de communicator die ik nu ben.
Een (onmogelijke) greep uit de afgelopen jaren:
- Maatschappelijke betrokkenheid. Al in mijn studietijd had ik een hang naar communicatieprojecten waarbij maatschappelijke betrokkenheid van een organisatie een grote rol speelde. In de afgelopen jaren evolueren organisaties steeds meer van een business met aparte MVO-tak naar organisaties waarbij de maatschappelijke betrokkenheid in het DNA zit. Bij Bijl zeggen we in de training vaak ‘wat krom is kun je niet recht kletsen’. Dat gaat ook hier op. Doordat organisaties hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid steeds meer verweven in hun dagelijkse business, wordt het ook een logisch onderdeel van hun verhaal. En wordt het voor mensen als ik steeds leuker en relevanter om dat verhaal te vertellen.
Een mooi voorbeeld is T-Mobile Nederland. De afgelopen vijf jaar heb ik mogen samenwerken met een enorm gedreven team communicatieprofessionals dat zich heeft ingezet om de maatschappelijke rol van het bedrijf onlosmakelijk te verbinden aan de boodschap en dagelijkse business van de organisatie. Het was geweldig hier een steentje aan bij te kunnen dragen en te zien hoe het verbinden van mensen nog meer betekenis krijgt. - Een apart plekje in deze blog reserveer ik voor Marktplaats. Bijna mijn hele Bijl-carrière maakte Marktplaats onderdeel uit van mijn dagelijkse werk. En wat deed ik dat met veel plezier. In al die jaren zijn niet alleen Bijl PR en ik veranderd en doorontwikkeld, ook Marktplaats onderging transformaties en groeide tot het platform dat het nu is. Van de Koningsdaghypes en de Zeeman-trouwjurkgekte tot mijlpalen als de miljardste advertentie, ik vond het echt geweldig onderdeel uit te maken van een van Nederlands’ meest bekende en eigen merken.
- Een heel speciaal plekje in mijn hart is veroverd door de Nederlandse veteranen. Al jaren werk ik met heel veel interesse en plezier samen met de mensen van het Nederlands Veteraneninstituut in hun missie om meer kennis, waardering en erkenning van de Nederlandse veteraan te bewerkstelligen. In die tijd heb ik zoveel bijzondere mensen mogen ontmoeten, interviewen, filmen en begeleiden in hun verhalen over vrijheid. Met ieder jaar weer een kippenvelmoment wanneer zij in het erecouloir op de Dam staan tijdens Nationale Herdenking op 4 mei. Ons werk draait om het vertellen van verhalen, anderen meenemen in jouw boodschap. Hoe mooi is het als je kunt bijdragen aan het overbrengen van zulke belangrijke, authentieke en mooie boodschappen, als die van vrijheid?
Kameleon
Ik kom regels en ruimte te kort om alle bijzondere klanten en momenten uit veertien jaar Bijl PR naar eer en geweten te benoemen. Het zijn er simpelweg te veel. Onderaan de streep hebben ze mij allemaal gemaakt tot de adviseur die ik nu ben. En daar ben ik dankbaar voor. Een belangrijke les die ik bij Bijl PR heb geleerd, is dat specialisme helemaal geen voorwaarde is voor het zijn van een goede adviseur. Sterker nog, ik vind het zijn van een veelzijdig adviseur, een soort kameleon in het vak, waardevoller. Dankzij de enorme diversiteit in soorten projecten, klanten en sectoren heb ik me kunnen ontwikkelen tot een allround adviseur in het communicatievak en voel ik me thuis in allerlei communicatieve uitdagingen!
Van Coolsingel naar Prinsenstad
Na ruim veertien jaar lid van de ‘Bijl-familie’, neem ik afscheid van Bijl PR, haar klanten en van 010. Dankbaar voor al die jaren start ik een nieuwe uitdaging in mijn geboortestad Delft. Maar voor een Rotterdams praatje onder het genot van een bakkie pleur blijf ik zeker aanwaaien aan de Coolsingel!