BIJL PR ZET NEDERLAND IN BEWEGING TIJDENS DE NATIONALE KLIMAATWEEK

BIJL PR ZET NEDERLAND IN BEWEGING TIJDENS DE NATIONALE KLIMAATWEEK

In 2021 wordt voor de allereerste keer de Nationale Klimaatweek georganiseerd. Een week waarin iedereen in Nederland wordt gemotiveerd nú iets te gaan doen voor het klimaat. Of het nu gaat om iemand die voor het eerst begint met afval scheiden of een ondernemer die alle medewerkers een OV-chipkaart aanbiedt: een beter klimaat begint vandaag. Alleen samen kunnen we het en dus doet iedereen mee. Van grote multinational tot lokale sportvereniging en van inwoner tot werkgever, we zetten in de Nationale Klimaatweek (van 28 oktober tot en met 5 november) iedereen aan. Het project van de Nationale Klimaatweek is in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Na een aanbestedingstraject won Bijl PR samen met Campagne het project en daar zijn we trots op.

Lokaal, regionaal én nationaal

We hebben de aanbesteding gewonnen door onze onderscheidende aanpak. Een duurzaam voorstel dat belooft Nederlanders op alle niveaus te bereiken: zowel lokaal, regionaal als nationaal met een concept dat over de jaren heen doorontwikkeld kan worden. De campagne maakt zichtbaar wat er al gebeurt in de maatschappij en laat tegelijkertijd zien dat alle kleine stappen samen ook een grote impact hebben.

Dit doen we door op zoek te gaan naar local heroes, zichtbare en inspirerende voorbeelden. Dit kan een inwoner zijn, een ondernemer, een school en ga zo maar door. Deze inspiratie wordt op lokaal niveau bij media aangeboden.

Bovenop de lokale aanpak kiezen we voor een nationale PR-strategie. Om iedereen ‘aan’ te zetten, moeten we het hele land bereiken. We lichten een aantal momenten tijdens de Nationale Klimaatweek uit zodat er gedurende de periode meerdere malen landelijke aandacht is voor de week en het onderwerp.

Een beter klimaat begint vandaag

Met een week per jaar zullen we de klimaatveranderingen niet tot stilstand brengen. We moeten ons als maatschappij voortdurend blijven inzetten. Daarom is de Nationale Klimaatweek slechts het startschot en een jaarlijks terugkerend event. Vanaf nu is elke vierde donderdag van oktober de Klimaatdag én de aftrap van de Nationale Klimaatweek. Door de al bestaande online tool van de overheid ‘Iedereen Doet Wat’ door te ontwikkelen en toegankelijker te maken krijgen we waardevolle inzichten. De tool is daardoor elk jaar weer een nuttig PR-middel.

Een duurzame samenwerking

Ook Bijl PR doet het samen. Met reclamebureau Campagne als onderaannemer kwam de strategie en het creatieve concept tot stand. Een Rotterdamse samenwerking die aandacht opeist voor het grotere plaatje. Marjoleine van Klaveren, partner bij Bijl PR en eindverantwoordelijke, over dit project: ‘Bij het bijdragen aan een beter klimaat, denkt iedereen vaak aan grote stappen die bedrijven en organisaties moeten maken. Maar juist ook de kleine dingen maken samen een groot verschil. Die diversiteit gaan we in de Nationale Klimaatweek in de spotlight zetten. Met Bijl PR hebben we veel ervaring met het inzetten op lokale media. Met de aanvullende ervaring van Campagne hebben we alles in huis om van de Nationale Klimaatweek een groot succes te maken! Door deze strategie heeft begin november iedereen van de Nationale Klimaatweek gehoord.’