Inhaken op de actualiteit: Marktplaats als spiegel van de samenleving
Media drijven grotendeels op de actualiteit. Bij Bijl zit nieuws in ons DNA. We weten wat er speelt en zitten boven op het nieuws. Hier maken we optimaal gebruik van door er slim op in te haken. Met maandelijks acht miljoen bezoekers speelt Marktplaats een belangrijke rol in de samenleving. Maandelijks verbindt zij miljoenen kopers en verkopers aan elkaar die samen bijdragen aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen. Wat gebruikers op het platform doen, vertelt ons wat actueel of populair is en vormt daarmee een onuitputtelijke bron van inspiratie voor nieuws. Als een soort spiegel van de samenleving.
Data en timing
Doorlopend bekijken we naar actualiteiten en opvallende trends. De enorme bulk aan data over zoekgedrag en advertenties van Marktplaats zetten we in om zelf nieuws te maken óf om in te spelen op trends en actualiteiten. Snel schakelen is dan essentieel, want timing is alles. Het is die combinatie van optimale timing en slim inspelen met relevante content die regelmatig tot succes leiden. Zo hebben we door de jaren heen regelmatig aandacht voor Marktplaats weten te creëren.

Situatie luchtvaart zorgt voor camperhype op Marktplaats
Het ontgaat vast niemand; de onrust en chaos op de luchthavens is groot. Vluchten worden geschrapt, vakanties met het vliegtuig onzeker. Dit zorgt ervoor dat mensen een andere manier van vakantie overwegen. En dat zien we ook terug in het zoekgedrag naar campers en caravans op Marktplaats. Kamperen (in eigen land) met een camper of caravan is door veel mensen (her)ontdekt en blijkt deze zomer een blijvertje te worden. Het afgelopen half jaar werd op de handelssite ruim 14 miljoen keer naar een mobiele vakantiewoning gezocht; 8,6 miljoen keer naar een camper en bijna 5,5 miljoen keer naar een caravan. Een stijging van 56% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen lag het totaal aantal zoekopdrachten naar een camper of caravan rond de 9 miljoen.
‘Marktplaats kaapt het nieuws’
Ook was het effect van corona op het handelsgedrag van Nederlanders duidelijk zichtbaar op Marktplaats. Nog nooit werd er zoveel aangeboden en gezocht naar gratis spullen. De vrijetijdsbesteding van de Nederlanders veranderde en we kregen er tijdens de lockdown meer coronahobby’s bij. Zo zochten Nederlanders op Marktplaats massaal naar puzzels, fitnessapparaten en breigerei en zochten we in de ‘coronazomer’ massaal naar kampeerspullen op Marktplaats. Koningsdag 2021 was opnieuw een dag met corona richtlijnen, dus geen kleedjes met spulletjes of met de buurt een oranje tompouce eten, terwijl Koningsdag dé dag is om spullen te kopen óf verkopen. Met de Marktplaats data brachten we per provincie in kaart hoe Nederlanders hun Koningsdaghandel naar online verplaatsten.

Andere succesvolle inhaakmomenten in 2021 waren:
- Tijdens de laatste verkiezingen waren de rode stempotloden niet aan te slepen op Marktplaats. Deze gekte leverden alleen al online meer dan 120 publicaties op en aandacht in de NOS uitzendingen tijdens de verkiezingen;
- De Formule 1 Grand Prix in Zandvoort wakkerde de handelsgeest van de inwoners van Zandvoort en omgeving aan. Het aantal te huur aangeboden huizen, appartementen, caravans en mobiele woningen nam op Marktplaats in rap tempo toe;
- Door de stijgende gasprijzen, zag Marktplaats de vraag naar energiebesparende producten verdubbelen, zoals haardhout en houtkachels;
- Het weer is hét ideale moment om in te haken, zo ook voor Marktplaats. Van schaatskoorts in de winter tot run op zwembaden, airco’s en barbecues bij zomerse temperaturen.