Hoopvolle campagne ‘Kies een club’ zorgt voor gelijke kansen

Hoopvolle campagne ‘Kies een club’ zorgt voor gelijke kansen

Sport en cultuur zijn goed voor iedereen. Maar vooral voor kinderen en jongeren is het ontzettend belangrijk. Voor kinderen is sporten namelijk zo veel meer dan alleen bewegen; het betekent onderdeel zijn van een (culturele) club of vereniging. Helaas is dit door financiële zorgen niet voor alle gezinnen een vanzelfsprekendheid. Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt deze gezinnen hulp. Dit jaar zag het fonds het aantal aanvragen van gezinnen die door armoede de contributie of het lesgeld voor een sport- of cultuurclub niet kunnen betalen, flink stijgen. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar werd voor 20 procent meer kinderen het lidmaatschap betaald.  

Werk aan de winkel dus, om alle kinderen in Nederland toegang te geven tot een lidmaatschap! En daarom was de campagne ‘Kies een club’ dit jaar relevanter dan ooit. Het Jeugdfonds Sport & Cultuur vroeg Bijl PR om te helpen de lancering van deze campagne onder de aandacht te brengen bij media. Met als doel: lid worden van een club mogelijk maken voor iedereen. 

Urgentie van de campagne 

Bij de aanpak keken we vooral naar de urgentie. Schoolspullen en sportclubs worden voor steeds meer ouders te duur, bleek uit een rondgang van NU.nl in juli 2023. Onlangs werd bekend dat 1 op de 6 scholen in Nederland zich heeft aangemeld voor een programma dat gratis schoolmaaltijden aanbiedt. De stijgende armoede is een veelbesproken thema en de ‘bestaanszekerheid’ in Nederland wordt een van de grote verkiezingsthema’s. Het thema leeft en met het stijgingscijfer van Jeugdfonds Sport & Cultuur, konden we hier nieuw perspectief aan toevoegen en nieuws maken.  

Ook de impact van onderdeel zijn van een club, namen we mee in de communicatie. Want onderdeel zijn van een club, heeft op veel vlakken een positieve uitwerking op de levens van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat deelname aan sport en cultuur in sociaal verband, in belangrijke mate bijdraagt in aan de ontwikkeling van een kind. Het maakt kinderen socialer, zorgt voor minder stress en leidt zelfs tot betere schoolprestaties. Bovendien zorgt het voor meer sociale gelijkheid; wanneer er samen wordt gesport, gespeeld en geleerd, is iedereen gelijk.   

Persoonlijke verhalen geven campagne gezicht 

Met die boodschap, benaderde Bijl PR samen met het Jeugdfonds Sport & Cultuur media. We schreven een persbericht rondom het stijgingscijfer en de urgentie van het thema. We boden media ook verschillende interview mogelijkheden en invalshoeken aan; ambassadeurs van het Jeugdfonds Sport & Cultuur, intermediairs met een persoonlijk verhaal, directeur Petra Bosman, allemaal stonden ze klaar om de boodschap te vertellen. Het idee van de campagne ‘Kies een club’ is simpel maar heel effectief: gezinnen die door financiële problemen de contributie niet kunnen betalen, kunnen zich melden bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Zij nemen de kosten voor hun rekening, zodat een kind lid kan worden van een vereniging naar keuze. Zo geven we alle kinderen in Nederland een eerlijke kans om zich te ontwikkelen.  

‘Kies een club’ in het journaal 

En die boodschapt raakt! De start van de campagne was op 4 september met een reportage te zien in het Achtuurjournaal én Jeugdjournaal van de NOS. Gezamenlijk die dag goed voor meer dan 1,6 miljoen kijkers. Daarnaast werd het bericht dertig keer overgenomen door nieuwssites en was er aandacht voor de campagne in kranten en op de radio. 

Van die laatste twee categorieën, springen er twee uit. Op NPO Radio 1 werd Kwame Agyapong-Ntra, geïnterviewd. Hij heeft een stichting in Amsterdam Zuidoost waar kinderen terecht kunnen voor huiswerkbegeleiding én helpt ouders -als intermediair- bij de aanvraag bij het Jeugdfonds. Dagblad Trouw sprak met de zevenjarige Jayden en zijn moeder, zij worden door het Jeugdfonds financieel geholpen zodat Jayden kan paardrijden.  

Deze twee interviews, geven de campagne een gezicht. Het laat zien wat er kan gebeuren, als mensen zich inzetten voor een betere en eerlijke maatschappij. Zo kunnen we terugblikken op ‘Kies een club’ als een hele hoopvolle campagne. Want als ieder kind in Nederland onderdeel kan zijn van een club, zorgt dat er voor dat ieder kind een eerlijke kans krijgt. Met dat als doel, heeft het Jeugdfonds Sport & Cultuur weer een mooie stap in die richting gezet.  

Update: Op 14 november publiceerde Het Parool een interview met Levi Heimans, van het Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam, over de regionale cijfers van de hoofdstad. Het leverde naast een publicatie in de krant, ook een vermelding op in het NOS Journaal en Jeugdjournaal.  Mooie aandacht dus, waardoor hopelijk nog meer mensen de weg naar het Jeugdfonds Sport & Cultuur kunnen vinden voor financiële hulp bij bijvoorbeeld de contributie!