PETJE AF VOOR DE KNVB, ORANJE EN SNELLE DIE DE SCHOONHEID VAN JEUGDVOETBAL LATEN ZIEN
In deze rubriek nemen de Bijlers figuurlijk hun petje af voor het werk van vakgenoten. Dit keer een compliment van Anne Rodenburg, stagiaire bij Bijl PR, aan de KNVB, het Nederlands Elftal en Snelle voor de campagne waarmee zij de krachten bundelen om meer kinderen aan het voetballen te krijgen.
Het Europees Kampioenschap voetbal komt er weer aan. In juni mag het Nederlands elftal laten zien wat zij in huis hebben tegen de andere Europese landen. Een goed moment voor een mooi initiatief van de KNVB, het Nederlands Elftal en Snelle. Zij bundelen hun krachten om meer kinderen aan het voetballen te krijgen. En nog mooier, in het kader van deze campagne leveren ze een bijdrage aan een van onze klanten: Jeugdfonds Sport & Cultuur. Het fonds betaalt de contributie en het materiaal voor kinderen en jongeren uit gezinnen die te weinig geld hebben om te kunnen voetballen.
De Campagne: Limonade
Hoewel ik geen voetbalfan ben, kom ook ik niet onder de Oranjekoorts tijdens een EK of WK uit. En stiekem vind ik het samenhorigheidsgevoel van de Oranjekoorts ook wel leuk. Dit jaar kwam de Oranjekoorts al vroeg, namelijk toen ik deze campagne tegenkwam. Ik neem graag mijn petje af voor deze bijzondere campagne.
“Kleine jongens die gedragen zich als prof. Willen koste wat het kost, limonade voor de dorst”, zingt Snelle in Limonade. Het lied werd ontwikkeld voor de campagne en gaat over alle mooie dingen die bij jeugdvoetbal horen. In de videoclip, ontwikkeld door Wefilm, komen niet alleen de ‘kleine jongens’ waar Snelle over zingt voorbij, maar ook bondscoaches Frank de Boer en Sarina Wiegman en internationale voetballers als Donny van de Beek en Georgino Wijnaldum. Naast de videoclip en het lied, worden er ook Oranjefestivals georganiseerd op verschillende amateurverenigingen door het land. De KNVB hoopt kinderen en jongeren te inspireren om voetbal hier (opnieuw) te ontdekken. Bij een vereniging in hun buurt kunnen zij tot juli tijdens verschillende activiteiten ‘voetballen als Oranje’.

Complimenten voor timing en taal
1. Timing is key
De campagne roept kinderen en jongeren op om voetballen te (her)ontdekken. Iets wat zij zeker kunnen gebruiken in deze lastige tijd. Terwijl kinderen minder binnen mogen spelen met elkaar vanwege het coronavirus, kan voetballen in de buitenlucht juist wel. En naast de sociale voordelen, is het ook nog eens goed voor de beweging. Slimme timing dus, ook nu voetbal, met het EK in aantocht een veelbesproken onderwerp is.
2. In de juiste taal en aan de juiste mensen
‘In de juiste taal, op het juiste moment en aan de juiste mensen je verhaal vertellen’ zeggen wij altijd bij Bijl PR. En ook in deze campagne is de juiste taal toegepast, waarmee de juiste mensen worden bereikt. Met een lied en videoclip van een bekende Nederlandse rapper weten de KNVB, het Nederlands Elftal en Snelle op een eigentijdse manier de aandacht van kinderen en jongeren te trekken. Snelle is erg populair onder jongeren, heeft een groot bereik en zijn muziek komt binnen bij de doelgroep. Een slimme en originele manier van het vertellen van het verhaal.
Complimenten voor deze eigentijdse en bijzondere campagne!