EVEN UITZWAAIEN: REMMELT HELTZEL

EVEN UITZWAAIEN: REMMELT HELTZEL

Dankjewel Remmelt! Vandaag nemen we afscheid van onze nieuwsgierige en creatieve adviseur. Maar vooral een fijne collega. Na een korte tijd het bureauleven verkend te hebben, keert hij terug naar de media en volgt hij zijn journalisten hart. In deze blog blikt hij terug op zijn tijd bij Bijl PR. 

Een onverwachte afscheidsblog… De overstap van de journalistiek naar het communicatievak maakte ik een aantal maanden geleden heel bewust. Ik wilde op een andere manier verhalen vertellen en ik vond in Bijl PR het perfecte bedrijf om dat te doen en het vak te ontdekken. Dat laatste bleek helemaal waar, alleen ik merk toch dat mijn hart meer bij de journalistiek ligt.  

Een bedrijf waar ik mij vanaf het eerste moment thuis heb gevoeld. Een gepassioneerde club mensen, die iedere dag met veel creativiteit klaarstaan voor hun klanten. En vooral ook voor elkaar! Een Bijler zijn betekent ook dat je er vriendengroep bij krijgt. Een groep die naar elkaar omkijkt en veel leuke dingen doet. Dineren op een rooftop naast de Hofpleinfontein bijvoorbeeld, padellen, pizza’s bakken, in de pub belanden. Dat allemaal, terwijl ik werkte aan veel mooie projecten. 

Veel energie 

Nu ik scroll door mijn documenten, valt het me ineens op hoe veel verschillende dingen ik in de afgelopen zes maanden gedaan heb. Niet alleen de onderwerpen zijn enorm divers, maar ook de vormen zijn heel verschillend. Ik kwam vanuit de media, waardoor het communicatievak nieuw was voor mij. Maar bij Bijl PR word je vanaf het eerste moment overal bij betrokken en soms ook in het diepe gegooid. ‘Ga maar doen en kijk maar wat jij er van zou maken’, is dan meestal het advies. En dat is juist vanuit de overtuiging om iemand het vertrouwen en de vrijheid te geven om het zelf te bedenken en uit te zoeken, waardoor er nieuwe dingen en ideeën ontstaan. Dat vond ik erg mooi en vooral leerzaam aan mijn periode hier.  

Een van de eerste projecten waar ik bij betrokken werd, was de campagne ‘Kies een Club’ van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Een prachtig project met een ontzettend belangrijke maatschappelijke boodschap. Het gaf veel energie om aan zo’n campagne mee te mogen werken. We haalden veel landelijke media (waaronder het NOS Achtuurjournaal en Jeugdjournaal) en dan zie je echt waarvoor je het doet. Meer kinderen die leven in armoede, hebben door de aandacht voor deze campagne toegang tot sport en cultuur. Dat is een fantastisch resultaat. Ook dompelde ik me onder in de wereld van wetenschap, innovatie duurzaamheid en onderwijs en werkte voor onder andere Arbo Unie. Ohja, en ik leerde via de Global Communications Alliance ook nog over AI en hoe bureaus van over de hele wereld daar mee omgaan. Het vloog alle kanten op dus – in hele goeie zin – en dat maakte het ook leuk en divers. Wat alle projecten verbindt (en dat geldt eigenlijk voor bijna alles wat er bij Bijl PR wordt gedaan), is dat het altijd gebeurt met het oog op een betere maatschappij.  

Nieuwe kijk op het vak 

Hoewel mijn passie dus toch meer in de media ligt, heeft mijn tijd bij Bijl PR mijn kijk op het communicatievak wel echt blijvend veranderd. En ik weet ook zeker dat ik dit mee ga nemen in mijn journalistieke werk. Vanuit de journalistiek wordt vaak gedacht dat je in het communicatievak ‘aan de andere kant’ zit. Maar de afgelopen tijd heb ik gezien dat dit helemaal niet het geval is. Natuurlijk zijn de twee werkvelden heel anders, maar ze werken samen en vullen elkaar vooral aan. Uiteindelijk zijn beide werkvelden namelijk bezig met hetzelfde: verhalen vertellen, mensen informeren, inspireren, laten zien wat er allemaal in de wereld gebeurt. Bij Bijl PR begrijpen ze allebei die werelden, zien vooral wat ze verbindt en hebben daar hun kracht van gemaakt. De inzichten die ik hier heb opgedaan, ga ik daarom absoluut meenemen nu ik mijn werk weer in de media voortzet.  

Om die reden denk ik ook eigenlijk dat dit afscheid van Bijl PR, ook niet helemaal een afscheid is. We komen elkaar vast weer tegen, als we samen iets moois willen vertellen. Daarom: tot snel!