De overdracht: in gesprek met Ruud, Marjoleine en Sophia – Deel 2

De overdracht: in gesprek met Ruud, Marjoleine en Sophia – Deel 2

Op 1 maart 2024 droeg oprichter van Bijl PR Ruud Bijl zijn laatste aandelen over aan de nieuwe eigenaren: Sophia Weavers en Marjoleine van Klaveren. In een tweedelig interview blikken we met dit drietal terug op het overnametraject, dat al begon in december 2020. In deel 1 ging het over loslaten en de geleerde lessen. In deel 2 lees je meer over het Bijl PR-DNA, de onderlinge generatieverschillen én de toekomstplannen van Marjoleine en Sophia. 

Jullie vertegenwoordigen drie verschillende generaties. Merken jullie dat in de manier waarop jullie naar het vak kijken of de wijze waarop jullie een bureau (willen) runnen? 

Marjoleine: ‘Interessante vraag, ik heb daar nooit zo bij stilgestaan. Dat komt denk ik doordat we in ons denken en doen niet zoveel verschillen. Al brengt Ruud wel veel meer ervaring mee.’ 

Ruud: ‘Leeftijd telt in dit vak niet echt. Het is belangrijk dat je nieuwsgierig blijft, vragen blijft stellen en niet bang bent om een keer op je bek te gaan. Een 25-jarige die dat niet durft, is ouder dan ik.’ 

Sophia: ‘Of ik heb een oude ziel óf Ruud en Marjoleine hebben een jonge geest. Laten we het op het tweede houden, haha. Oftewel: leeftijdsverschil is bij ons niet zo’n issue. Het zorgt juist voor een lekkere mix aan ervaring, ideeën en meningen. We vullen elkaar aan.’ 

Wat bewonderen jullie het meest in elkaar, vanuit jullie rol als (ex-)partner van Bijl PR? 

Sophia: ‘De energie, snelheid en drive van Marjoleine. En buiten het werk haar fanatisme voor en tijdens sport. Je hebt altijd een live commentator naast je. In Ruud bewonder ik dat hij áltijd denkt in kansen.’ 

Marjoleine: ‘Ik geniet van Ruud zijn kalmte en rust. En bij Sophia van haar geduld, drive en nauwgezetheid.’ 

Ruud: ‘In Sophia bewonder ik haar precisie en drive; ze staat altijd aan. Marjo heeft het vermogen om altijd door te bikkelen.’ 

Team Bijl PR
FOTOGRAFIE: ROB VAN DER VOORT

Sophia en Marjoleine, hoe gaan jullie de onderlinge samenwerking als partners versterken?  

Marjoleine: ‘We hebben de afgelopen jaren al een goede basis gelegd door veel gesprekken te voeren. We weten goed wat we aan elkaar hebben en hoe we elkaar versterken. We hebben een goede rolverdeling gemaakt; dat maakt dingen makkelijker. Verder moeten we gewoon veel blijven praten, veel blijven lachen en leuke dingen blijven doen. Zonder daarbij de kritische blik te verliezen. We moeten blijven zorgen dat alles altijd bespreekbaar is.’ 

Sophia: ‘Ik sluit me daarbij aan. Openheid, een kritische blik, nieuwsgierigheid, humor – dat is allemaal van belang. Maar ook nieuwe dingen uitproberen en vooral gewoon gaan doen. Samen én met ons team. We hebben veel toekomstplannen voor het bureau, passend binnen de huidige koers. We zijn trots op wat er nu staat, dus focussen ons vooral op hoe het nóg beter kan. Zodat we het mooiste en beste werk voor klanten kunnen blijven leveren.’ 
 

Hoe zorgen jullie ervoor dat het in deel 1 van dit interview genoemde Bijl-DNA behouden blijft?  

Sophia: ‘Dat DNA zit best wel diepgeworteld, dus dat gaat er niet snel uit. Een DNA is ook niet iets dat uitgeschreven staat op een briefje. Het is een gevoel, dat in ons karakter zit en in dat van de andere Bijlers. Dat gevoel kenmerkt en verbindt ons. Dat is bijna niet te beschrijven.’  

Marjoleine:Het DNA zit goed geborgd in onze cultuur en in Sophia en mij. We geven dat door aan bestaande en nieuwe Bijlers. Dat gaat bijna vanzelf.’  

Ruud, het laatste woord is aan jou. Wat is het meest waardevolle advies dat je wilt doorgeven aan de nieuwe generatie Bijlers?

Ruud: ‘Blijf je verwonderen, blijf kritisch en durf je uit te spreken. Wees niet bang voor nieuwe ontwikkelingen maar omarm ze. Maak fouten en lach om je eigen domheid!’