Bestaat er wel zoiets als komkommertijd anno 2022?
In Nederland genieten we dit jaar van de ene zomerse dag na de andere. In de zomer wordt er binnen de communicatiewereld vaak gesproken van komkommertijd, een tijd waarin er minder nieuws is dan normaal. Het parlement is met reces, sportcompetities liggen stil en de scholen hebben vakantie. Allerlei factoren waardoor het wat stiller kan zijn in medialand.
Maar is dat wel het geval in deze huidige tijd waarin het nieuws van gisteren niet meer relevant is, we altijd connected willen zijn en alles razendsnel gaat? Is de komkommertijd niet iets van vroeger? In deze blog duikt onze junior adviseur Larissa dieper dit onderwerp in.
We scrollen ook tijdens de vakantie
Met de boerenprotesten, het weer en droogte, de oorlog in Oekraïne en de asiel- en stikstofcrisis is het momenteel helemaal geen komkommertijd. Toch zie ik meer luchtige content. Zo kunnen we nu zien hoe Dries Roelvink viral gaat met zijn wijnproeverij, krijgen we de laatste showbizz roddels te zien of simpelweg een video van een niezende panda. En vergeet niet de wespenplaag die ons in de greep heeft!
Ik geloof niet dat we nog kunnen spreken van komkommertijd. We scrollen tijdens onze vakantie ook door onze socials en krijgen zo ook nieuws mee. Het is een van de hardnekkige media-mythes zo las ik ook in Adformatie. De online wereld is niet op vakantie. Want ook in de zomertijd gaat het leven door en gebeuren er dingen. Ook in de zomertijd lezen we nog steeds graag het nieuws. Data van DPG laat zien dat meer dan de helft van Nederlanders op de hoogte van het wereldnieuws blijft tijdens vakantie. Misschien consumeren we nu het nieuws vanaf de Franse kust, dat is het enige verschil.

Nieuwswaarde
Is de komkommertijd dan een kans om sneller in de media te komen of is het juist geen goed idee? Ik denk dat de zomer (laten we het woord komkommertijd maar achterwege laten) juist een uitgelezen kans kan zijn om met ‘soft’ nieuws in de media te komen. Voor onze klanten geldt dat zij relevant willen zijn op het juiste moment. Dat moment kan ook in de zomer zijn, wanneer je doelgroep misschien op het strand geniet van een koud biertje. Zo ook voor onze klant Marktplaats bijvoorbeeld of Arbo Unie.
Wat betekent dit voor ons vak?
Persoonlijk denk ik dat we over minder dan vijf jaar niet meer spreken van een komkommertijd of andere nieuwsluwe periodes. In onze ‘always on’ maatschappij is er altijd nieuws. In dit digitale tijdperk kan je overal nieuws checken. Er wordt nog steeds naar de radio geluisterd en tv gekeken. We hebben altijd wel wat te vertellen en we vinden overal wel wat van. Ook nu het steeds makkelijker wordt om dat te delen. Sport of politieke onderwerpen zijn niet onze voornaamste bronnen van nieuws. En ook wij moeten media blijven benaderen met potentieel nieuws zodat de hoeveelheid ook enigszins gelijk blijft. Deze periode daagt ons vooral uit creatiever te worden en onze doelgroep op ieder moment te bedienen. Een goede communicatieprofessional heeft genoeg ideeën om de doelgroep te bereiken via alle beschikbare kanalen, ook in komkommertijd! Een uitdaging die wij hier maar al te graag aangaan. Bring it on!