TWEEDEHANDS SPEELGOED POPULAIR MET DE FEESTDAGEN

TWEEDEHANDS SPEELGOED POPULAIR MET DE FEESTDAGEN

Hij komt, hij komt, die lieve goede Sint! De feestmaand is begonnen. Een spannende tijd voor kleintjes, maar ook zeker een tijd om als volwassene met warme herinneringen op terug te kijken. Maar, ieder jaar is het weer een uitdaging: wat geef je kinderen cadeau? De laatste jaren wordt steeds vaker gekeken naar duurzame aspecten. Ook in het aanschaffen van het speelgoed, bijvoorbeeld door vaker te zoeken in het tweedehands aanbod. Mooi speelgoed krijgt hierdoor een tweede, derde of zelfs een vierde leven. Onze mediawatcher Wesley van den Berg vertelt graag over de nieuwe campagne van onze klant Marktplaats.

Als kind vond ik de feestdagen een fantastische tijd. Ik maakte dan ook ellenlange verlanglijstjes. Ik kan me heel goed voorstellen dat mijn ouders vroeger vaak gedacht moeten hebben: “Niet nóg meer speelgoed”. Misschien dat ik maar met de helft echt speelde. Zonde! Dit resulteerde in veel ongebruikt speelgoed, waar een ander kind wellicht heel blij van was geworden. Gelukkig komt dit besef steeds vaker bij Nederlanders en wordt de weg naar tweedehands speelgoed steeds meer gevonden.

Veel speelgoed nog lang niet uitgespeeld

Een groeiende trend die ook terug te zien is op Marktplaats. Daar neemt het zoekgedrag naar tweedehands speelgoed in aanloop naar de feestdagen de afgelopen jaren met grote sprongen toe. En is ook duurzaamheid hier een duidelijke trend. Marktplaats lanceerde dit najaar de feestdagencampagne: “Veel speelgoed is nog lang niet uitgespeeld”. In aanloop naar Sinterklaas en kerst probeert het handelsplatform de ogen van Nederlanders te openen om de waarde van tweedehands speelgoed in te zien. Om de campagne kracht bij te zetten vraagt Marktplaats Bijl PR hoe we hier media-aandacht voor krijgen.

Waardevast en duurzaam

Met de waardevolle data van Marktplaats en een aanvullend onderzoek geven wij inzicht in trends over de afname van tweedehands speelgoed in de afgelopen jaren. Wat staat er op onze lijstjes? Welke trends zagen we in verlanglijstjes en (sint)cadeaus van de afgelopen jaren? Zien we een beweging naar steeds meer keuze voor duurzaam en tweedehands? De data vormt inhoudelijke basis en bewijsvoering van onze claim. Wat blijkt, Nederlanders kiezen steeds vaker voor tweedehands speelgoed als cadeau voor de feestdagen. Uit het externe onderzoek, dat werd uitgevoerd onder ruim duizend Nederlandse ouders, geeft bijna driekwart (73%) aan wel eens tweedehands speelgoed te kopen als cadeau. Bijna de helft hiervan geeft ook aan dit in de afgelopen jaren vaker of veel vaker te hebben gedaan. Populair zijn Lego, Duplo en Playmobil, waardevast speelgoed met een langere levensduur.

Veel aandacht

We bieden de onderzoeksresultaten aan bij een aantal media. En dat valt in de smaak, zowel online als op de radio en tv. Verschillende media pikken het bericht op, waaronder ANP, EditieNL, NOS, NPO Radio1, Jeugdjournaal, KASSA en Libelle. Het belangrijkste vind ik dat we gezamenlijk nadenken of iets echt wel rijp is voor de container. Want wist je dat? Met het kopen, verkopen of weggeven van tweedehands speelgoed via Marktplaats besparen we samen in één jaar tijd al bijna vier miljoen kilo CO2-uitstoot. Dat staat gelijk aan 390.890 treinritten tussen Maastricht en Leeuwarden. En dan hebben we het alleen maar over speelgoed!

Ga jij dit jaar ook voor een tweedehands cadeau tijdens de feestdagen? Misschien iets om over na te denken, want tweederde van de kinderen geeft aan tweedehands speelgoed net zo leuk te vinden als nieuw speelgoed, blijkt uit de poll van het Jeugdjournaal.