PETJE AF VOOR ZEEMAN EN PERSUADE VOOR HET VERKOPEN VAN LUCHT
In de rubriek ‘Petje af’ deelt Bijl PR een compliment uit aan vakgenoten voor hun werk. Omdat het ons inspireert, we zouden willen dat we het zelf hadden bedacht of omdat het gewoon steengoed is. We geven twee redenen waarom we vinden dat deze vakgenoten een compliment verdienen. Deze week: een compliment van Sherida van IJsselmuide, adviseur bij Bijl PR, aan Zeeman en marketingbureau Persuade die lucht verkopen. Letterlijk.
Laat ik het maar meteen ronduit toegeven, ik ben fan van Zeeman. Niet per se vanwege hun aanbod, dat ik niet goed genoeg ken om er een oordeel over te vellen, maar omdat ze telkens weer de spijker op de kop slaan met hun campagnes. Iedereen kent de trouwjurk en de sneaker van Zeeman en een paar gelukkigen lopen er zelfs mee rond. Met parfum Lucht kun je Zeeman zelfs overal ruiken. Petje af voor de campagne van Zeeman en marketingbureau Persuade.
De campagne: Lucht verkopen
Zeeman verbaast zich over de hoge prijs die consumenten voor parfum betalen. Om uit te zoeken of dat wel nodig is, ontwikkelt het merk zelf een eau de parfum. Een topgeur die qua kwaliteit niet onder doet voor een Chanel of Dior, getest door gerenommeerde parfumprofessionals. Het parfum is te koop in twee varianten voor de shocking lage prijs van 4,99 euro. Dat lukt volgens Zeeman door de marketing en verpakking eenvoudig te houden en zonder tussenschakels te werken.
Persuade bedenkt en ontwikkelt de bijbehorende campagne voor de zes landen waar Zeeman actief is met onder meer een persevent, on- en offline reclame, video, displays met geurtesters in de winkels en een website met meer informatie. Lucht is een daverend succes en is binnen een mum van tijd uitverkocht. En de merkpropositie van Zeeman is wederom bevestigd.
Sterke bewijslast en doeltreffende naam
1. De bewijslast
Zeeman wil aantonen dat kwaliteitsproducten niet altijd duur hoeven te zijn. En hoe kan dat beter dan door die producten van begin tot eind zelf te ontwikkelen? De boodschap is simpel en komt tóch binnen, dankzij de sterke bewijslast.
2. De naam
Eerlijk gezegd denk ik dat de campagne óók een succes was geweest als ze het Zeeman no. 5 hadden genoemd, al zou dat wellicht juridische problemen hebben opgeleverd voor de prijsvechter, maar toch wil ik de naam even uitlichten. Lucht klinkt zo eenvoudig en zegt tegelijkertijd alles. Een extra complimentje voor de creatieveling die dat bedacht heeft. Chapeau!