Petje af voor VanMoof die met humor fietsendiefstal tegengaat

Petje af voor VanMoof die met humor fietsendiefstal tegengaat

In de rubriek Petje Af deelt Bijl PR complimenten uit aan een vakgenoot. Een spraakmakende campagne, concept of product dat zich onderscheidt door zijn relevantie, originaliteit of resultaat. Deze keer is het de beurt aan Luka Kors, adviseur bij Bijl PR. Hij deelt complimenten uit aan fietsfabrikant VanMoof voor de campagne ‘Hard times for super thieves’. Een geanimeerde stop-motion campagne over hun nieuwste antidiefstaltechnologie en de Peace Of Mind-services.

Animatiefilms, met name klei-animatie, hebben mij altijd al gegrepen. Ik was dan ook groot fan van Wallice & Gromit. Door mijn voorliefde voor deze kunstvorm, trok deze campagne van VanMoof direct mijn aandacht. De campagne draait om een stop-motion video waarbij er één frame tegelijk wordt vastgelegd. Tussen elke opname worden de objecten steeds iets verplaatst en vervolgens beeld voor beeld aan elkaar geregen, waardoor het de indruk wekt dat de objecten uit zichzelf bewegen. In de video vertellen drie topcriminelen in een mockumentary, een satirische of parodistische documentaire, over hun ervaring als dief en leggen uit dat een VanMoof niet te stelen is. De video is onderdeel van de ‘Hard times for super thieves’ campagne met als doel het onder de aandacht brengen van VanMoof’s antidiefstaltechnologieën en wordt verspreid op social media.

Zware tijden voor de dief

Normaal gesproken is diefstal en diefstalpreventie best een lastig onderwerp om over te communiceren. In 2021 deden weer meer Nederlanders aangifte van hun gestolen e-bike, stelt de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) op basis van politiecijfers. Voor veel consumenten kan het risico op diefstal een reden zijn geen elektrische fiets aan te schaffen. VanMoof laat zien hoe je hier met humor over communiceert. De karakteristieke eigenschappen van de beveiliging komen op een humoristische manier aan bod. Zo vertellen 3 verschillende criminelen, een specialist in cyberbeveiliging, een meester slotenkraker en een internationale kunstdief, over hun skills. Maar helaas komen ze bedrogen uit, een VanMoof is simpelweg niet te kraken. Zo maakt VanMoof het leven van een dief toch een stuk lastiger.

Opvallen is anders denken

VanMoof maakt reclame voor zijn nieuwste e-bike en de daarbij behorende antidiefstaltechnologieën, maar communiceert het groots, met humor en vol overtuiging. Met durf presenteert het merk de fiets als kroonjuweel. Tegelijkertijd maakt VanMoof een statement: onze e-bike is niet te stelen. Ze gaan hierbij de uitdaging niet uit de weg, maar juist aan. Is een fiets toch gestolen, dan doen ze er alles aan deze terug te halen. Met succes! Uit onderzoek van Bloomberg, blijkt dat wereldwijd van de 2200 opsporingen al 1500 gestolen e-bikes terug zijn gebracht naar de rechtmatige eigenaar.

  1. Durf je uit te spreken

In Nederland blijft het aantal gestolen fietsen een issue en zeker het aantal gestolen e-bikes stijgt, blijkt uit cijfers van het CVV. Dat je je als Nederlands e-bike merk durft uit te spreken over het feit dat jouw fiets praktisch niet te stelen is vind ik sterk. Hierbij leggen ze focus op de beleving en minder op de diverse geavanceerde antidiefstaltechnologieën. Toch komen het alarm, anti-diefstal tracking, een geïntegreerd sluitsysteem en de Peace of Mind-services subtiel aan bod. Knap gedaan!

2. Humor is key

Waar reclames vandaag de dag vaak één duidelijke slogan bevatten en daarnaast kort en snel zijn, durft VanMoof het aan om dit helemaal anders aan te pakken. De mockumentary animatievideo, bedacht door Creatief Directeur Colin Cornwell en de Britse animator Tobias Fouracre, is van begin tot eind boeiend. De video bevat humor, sterke oneliners en is inhoudelijk ook sterk. Van de muziek tot de karakters met Brits accent, alles klopt.

Zelfs een antifietser krijgt spontaan de neiging om een VanMoof te scoren. Petje af!

Hard Times For Super Thieves [THE MAKING OF]

*Animatie afkomstig van Rowdy.