PETJE AF VOOR STRATEGIC OBJECTIVES EN CASHMERE DIE TOILETPAPIER VERBINDEN MET EEN MAATSCHAPPELIJK DOEL
In deze rubriek neemt een van de Bijlers figuurlijk zijn petje af voor het werk van vakgenoten. Omdat het ons raakt, we zouden willen dat we het zelf hadden bedacht of vanwege de impact die het maakt. We geven twee redenen waarom we vinden dat deze vakgenoten een compliment verdienen. Dit keer een compliment van Ruud Bijl, strateeg bij en oprichter van Bijl PR, aan Strategic Objectives en Cashmere voor een campagne rondom… toiletpapier!
Ik neem graag mijn petje af voor een Canadese campagne van het bureau Strategic Objectives. Een campagne die al zeventien jaar loopt, elk jaar vernieuwt en een mooi maatschappelijk doel verbindt met een commercieel bedrijf. Namelijk toiletpapierbedrijf Cashmere. Strategic Objectives laat zien dat je zelfs voor een saai product als toiletpapier aandacht kunt krijgen in de media.
De campagne: The Cashmere Collection
De basis voor het idee komt voort uit onderzoek. Strategic Objectives zag dat de belangrijkste doelgroep van hun klant Cashmere (vrouwen tussen 25 en 54 jaar) erg geïnteresseerd is in mode en zich aangetrokken voelt tot producten die een goed doel steunen. De oplossing was het creëren van The Cashmere Collection, waarbij modeontwerpers aan de slag gaan met… toiletpapier! Een jaarlijkse showcase voor Canada’s topmodeontwerpers van Couture/ Fashion gemaakt van luxueus zacht Cashmere toiletpapier en dit ten bate van Canadezen die getroffen zijn door borstkanker. Hiermee werd aangesloten bij de steun die de fabrikant van Cashmere al verleende aan de Canadian Breast Cancer Foundation (CBCF).

Durf om groot te denken en vernieuwing
1. Creativiteit en durf
Zo’n campagne bedenken vraagt creativiteit, maar vooral durf om groot te denken. Chapeau.
2. Jaarlijkse vernieuwing
Om de collectie jaar na jaar fris te houden, creëert Strategic Objectives elk jaar een nieuw thema. In totaal hebben inmiddels 200 Canadese topmodeontwerpers meegewerkt aan deze- en bewustmakingsactie waarmee miljoenen dollars voor het goede doel zijn opgehaald. Tegelijkertijd is de marktpositie van Cashmere sterker geworden En het bureau verzamelde al een enorme hoeveelheid prijzen met de campagne. En terecht.