PETJE AF VOOR ROTTERDAM PARTNERS DIE NIEUW SOORT TOERIST NAAR DE STAD TREKT
In de rubriek Petje Af deelt Bijl PR een compliment uit. Aan een vakgenoot of merk die met een inspirerend of toffe campagne de bühne op gaat. En met een onderscheidende strategie hun doelgroep weet aan te spreken. Dit keer een compliment van Helen Taylor, adviseur bij Bijl PR, aan Rotterdam Partners die de campagne Do-rist startte.
Het is geen geheim dat de toeristische sector hard geraakt is door de coronacrisis. Het promoten van mooie bestemmingen is lastig als de grenzen dicht zijn voor buitenlanders. Maar in Rotterdam werd niet bij de pakken neergezeten. De organisatie die de stad op de kaart zet, Rotterdam Partners, ging aan de slag met een campagne voor als de bezoekers weer naar Rotterdam konden komen. Het resultaat? De campagne Do-rist, bedacht door XYZ Creative Agency, Zuiver Media en Burst Digital Agency.
Over de campagne: Do-rist
De campagne richt zich op een nieuw soort toerist, op zoek naar authentieke ervaringen in plaats van de platgelopen trekpleisters. Een toerist die meer dan een half uur de tijd neemt voor de stad én aansluit bij de Rotterdamse ‘niet lullen, maar poetsen’-mentaliteit. Een toerist die wil DOEN, de Do-rist. De campagne bestaat uit een online platform, advertenties, een viertal video’s en een toolkit. Het doel? Een online olievlek creëren en zo de do-rist naar Rotterdam lokken. Iedereen kan de toolkit downloaden en delen op social media. De campagne wordt ondersteund met de hashtag #dorist. Zo ontstaat er een overzicht met tips voor Do-rists. Op het online platform staan interviews met Do-rists en locals, kun je authentieke ervaringen boeken en inspiratie opdoen met video’s van de stad.

Een broodnodige boost
Zoals in elke stad heeft ook in Rotterdam de toeristische sector en horeca het moeilijk gehad in coronatijd. De stad heeft al wat crisissen te verduren gehad en komt er altijd sterker uit. Dat geeft vertrouwen voor de uitweg van deze pandemie. Toch is het goed dat Rotterdam Partners juist nu investeert in deze campagne. Een steuntje in de rug voor musea, horeca en winkeliers. Dat is hard nodig. Waarom ik juist deze campagne een compliment wil geven?
1. De Do-rist: nieuw en toch herkenbaar
Rotterdam wil gasten aantrekken die door hun bezoek de stad beter of mooier maken. Liever minder bezoekers die passen bij de Rotterdamse mentaliteit dan heel veel bezoekers die de stad niet waarderen voor wat het is. De campagne speelt daar met de term ‘Do-rist’ slim op in door de bezoeker aan te spreken die zich níet wil identificeren als toerist. Met aansprekende oneliners spreken zij de juiste doelgroep makkelijk aan. Bijvoorbeeld, een Do-rist bestelt altijd iets van het menu dat vrijwel onuitspreekbaar is. Of een Do-rist heeft een flinke vakantie nodig na een enthousiaste citytrip.
2. Niet Rotterdam, maar de Rotterdammer
Andere campagnes die veel te zien zijn op TV, social media en in het straatbeeld focussen zich op bekende parels van bestemmingen: de bollenvelden in Nederland, de Eiffeltoren in Parijs en de Grote Muur in China. De nieuwe Rotterdamse campagne onderscheidt zich door niet weer de Erasmusbrug naar voren te schuiven, maar de mentaliteit van de stad centraal te stellen. Een gedurfde keuze van de bureaus en Rotterdam Partners, want bijna alle marketing van bestemmingen begint en eindigt met bekende plekken of cliché ervaringen. In alle middelen van do-rist staat een persoon centraal, niet een plek. Een inwoner die vertelt waar je de beste koffie drinkt of een ondernemer die je laat zien waar je de leukste kleding shopt. Verhalen die je nieuwsgierig maken naar Rotterdam zonder ondersteuning van de iconische plekken van de stad.
Nu de grenzen weer langzaam opengaan moet blijken of de bezoekers de stad weer weten te vinden. Aan deze campagne ligt het wat mij betreft niet. Petje af!