Petje af voor Nationale-Nederlanden die de vraag ‘Hoe gaat het?’ weer betekenis geeft

Petje af voor Nationale-Nederlanden die de vraag ‘Hoe gaat het?’ weer betekenis geeft

In de rubriek ‘Petje af’ neemt een van de Bijlers figuurlijk haar petje af voor het werk van vakgenoten. Dit keer een compliment van Larissa Evora, junior adviseur bij Bijl PR, aan Nationale-Nederlanden en Total Design die in een nieuwe campagne mentale gezondheid bespreekbaar maken.

Hoe gaat het? We vragen het vaak aan elkaar, maar verwachten we ook een eerlijk antwoord? Vaak wordt de vraag vluchtig gesteld én beantwoord. Onderzoek van Nationale-Nederlanden dat is uitgevoerd door Kantar laat zien dat ‘Hoe gaat het?’ ook op de werkvloer een van de meest gestelde vragen is, 95% van de managers stelt de vraag regelmatig. Maar het onderzoek laat ook zien dat 56% van de werknemers de vraag slechts als een beleefdheid ervaart, niet als oprechte interesse. En dat terwijl échte gesprekken volgens Nationale-Nederlanden leiden tot minder ziekteverzuim en een kleinere kans op burn-outs onder werknemers. Met de campagne ‘Hoe gaat het’ wil de financiële dienstverlener de veel gestelde vraag weer betekenis geven en de impact laten zien van een goed gesprek met aandacht voor elkaar.

Over de campagne: ‘Hoe gaat het?’

In de video wordt mensen letterlijk de vraag gesteld: “Hoe gaat het?” In eerste instantie geeft iedereen aan dat het goed gaat. Ze antwoorden op de automatische piloot, vrolijk en opgetogen. Vervolgens krijgen ze een witte envelop met daarin een briefje waar opnieuw dezelfde vraag staat. Op dat moment gaan de maskers af en ontstaat er een moment van kwetsbaarheid. Het blijkt helemaal niet zo goed te gaan. Mensen worden kwetsbaar als je echt het gesprek aangaat waardoor er persoonlijk contact ontstaat.

‘Hoe gaat het’ pagina

Om dit thema verder uit te diepen, heeft Nationale-Nederlanden op de website een speciale ‘Hoe gaat het’ pagina opgezet. Hier delen ze feiten en cijfers over (mentale) gezondheid, maar ook tips voor het voeren van een goed gesprek. In de eenmalige ‘Hoe gaat het?’ podcast gaan spreker en auteur van het boek ‘Socrates op sneakers’ Elke Wiss en contentspecialist Ger de Gram in op wat een goed gesprek is en hoe we zo een gesprek het beste kunnen voeren. Ze bespreken fouten die we maken tijdens het voeren van een gesprek en gesprekstechnieken om gesprekken met meer aandacht en diepgang te voeren. De campagne wordt online uitgerold en ondersteund met digitale buitenreclame. Het leverde onder meer een publicatie op in het AD waarin Nationale-Nederlanden stelt dat leidinggevenden vaker moeten vragen hoe het gaat met hun medewerkers om zo meer zicht te krijgen op hun mentale gesteldheid en daarbij gepaste actie te ondernemen.

Het juiste gesprek, op het juiste moment

  1. Perfecte timing

In een tijd waarin onze mentale gezondheid op de proef gesteld wordt en persoonlijk contact nog niet altijd mogelijk is, is de timing van deze campagne perfect. In deze tijd blijft het belangrijk om naar elkaar om te kijken. Dit is een nodige reminder.

  1. Taboes doorbreken

Er heerst nog steeds een taboe rondom het delen van onze mentale problemen. Deze video kaart dit op een treffende manier aan en raakt de kern: we willen graag gezien worden.

*Bron hoofdafbeelding: Nationale-Nederlanden & Risk en business