Petje af voor missie tumor onbekend die aandacht vraagt voor primaire tumor onbekend (PTO)

Petje af voor missie tumor onbekend die aandacht vraagt voor primaire tumor onbekend (PTO)

In de rubriek Petje af deelt Bijl PR een compliment uit aan een vakgenoot. Een spraakmakende campagne, concept of product dat zich onderscheidt door zijn relevantie, originaliteit of resultaat. Onze adviseur en partner Sophia Weavers leek het deze keer goed een campagne te belichten die een veelvoorkomende doodsoorzaak in Nederland bespreekbaar(der) maakt, kanker. Ze neemt daarom haar petje af voor het kersverse werk van ‘Missie Tumor Onbekend’. Een pijnlijke, doeltreffende maar ook mooie campagne die aandacht vraagt voor Primaire Tumor Onbekend (PTO).

Ik geef toe, dit is niet het meest vrolijke onderwerp voor onze rubriek. Maar toch bespreek ik het. 1 op de 3 Nederlanders krijgt ooit met deze ziekte te maken (bron: KWF). Vaak kunnen artsen de boosdoener in het lichaam achterhalen en vervolgens een behandelplan op maat maken. Dan gaat de rollercoaster aan emoties, ziekenhuisbezoeken en -opnamen van start. Maar voor mensen die de diagnose Primaire Tumor Onbekend (PTO) krijgen is nog geen (passende) behandeling beschikbaar. Deze vorm van kanker zorgt jaarlijks voor 1.500 slachtoffers. 50% van hen overlijdt binnen 2 maanden na het eerste bezoek aan het ziekenhuis. Een mysterie: wel uitzaaiingen, geen tumor. Doordat de bron van de uitzaaiingen onbekend is, is het moeilijk een goede behandeling te vinden. Een reden voor Missie Tumor Onbekend om samen met Being There een campagne te ontwikkelen.  

Cold case: de dader loopt nog steeds vrij rond

Missie Tumor Onbekend is een samenwerkingsverband van twee stichtingen, opgericht door nabestaanden van PTO-patiënten, en zet zich in voor een beter en sneller diagnostisch-, behandelings- en zorgtraject van PTO. En dat is nodig. PTO maakt momenteel slachtoffer na slachtoffer, zonder dat de bron ontdekt te wordt. ‘Cold case’ is daarom ook de insteek die in de campagne gebruikt wordt. Met PTO als onbekende dader die nog steeds ‘vrij’ rond loopt. In de campagnefilm is de dader, PTO, aan het woord. Een stem bekent het anoniem doden van Irene, een jonge vrouw, in de bloei van haar leven. De dader heeft er geen geheim van gemaakt en de artsen geïnformeerd, maar geeft aan dat niemand tot op de dag van vandaag weet wie hij of zij is.

De campagnefilm is de leidraad in de op 18 oktober gelanceerde campagne. Het wordt ingezet als tv-commercial, maar ook via de online kanalen van Missie Tumor Onbekend en partners is de campagne zichtbaar. Naast de video worden ook verhalen van nabestaanden gedeeld. Het doel van de campagne is bewustwording creëren over de keiharde werkelijkheid van PTO. En dan ook onder huisartsen en specialisten buiten de oncologie. Missie Tumor Onbekend wil zoveel mogelijk geld inzamelen voor onderzoek naar PTO, zodat de diagnose eerder kan worden gesteld en nieuwe behandelmethoden kunnen worden ontwikkeld. En het sterftecijfer in de toekomst hopelijk omlaag gaat. Door de campagne te delen, er met elkaar over te praten en als het mogelijk is te doneren, kunnen we met elkaar de eerste stappen zetten om deze medische cold case op te lossen.

Gedurfd en het raakt

  1. De keiharde werkelijkheid

In deze campagne draaien ze niet om de keiharde werkelijkheid heen. En dan ook ‘cold case’ als leidraad pakken. Dat vind ik best gedurfd. Een ‘cold case’ roept bij mij altijd wel iets lugubers op. En dat is dit ook. Dus petje af voor deze associatie en het op deze manier in beeld brengen. De boodschap komt binnen.

2. Het raakt

Ik moet eerlijk zeggen dat vrijwel alle campagnes over kanker mij raken. Maar als je deze jonge meid ziet dansen en springen, in de bloei van haar leven, komt dat binnen. Ongeacht leeftijd, PTO is een vreselijke diagnose. Daarom niet alleen een petje af voor de campagne, maar ook voor het initiatief Missie Tumor Onbekend. Laten we hen helpen en samen proberen deze cold case op te lossen zodat de dader eindelijk opgespoord kan worden.

Credits:
Missie Tumor Onbekend
Being There
Czar Amsterdam
Soundcircus
Im Lounge
ExPRtease

Beeld en videomateriaal afkomstig van Missie Tumor Onbekend.


Meer nieuws