PETJE AF VOOR DE HERSENSTICHTING DIE WANDELEN DÉ NATIONALE SPORT MAAKT MET OMMETJE

PETJE AF VOOR DE HERSENSTICHTING DIE WANDELEN DÉ NATIONALE SPORT MAAKT MET OMMETJE

In deze rubriek neemt een van de Bijlers figuurlijk haar petje af voor het werk van vakgenoten. Omdat het inspirerend is, we onder de indruk zijn van de behaalde resultaten of we zouden willen dat we het zelf hadden bedacht. We geven twee redenen waarom we vinden dat deze vakgenoten een compliment verdienen. Dit keer een compliment van Sherida van IJsselmuide, adviseur bij Bijl PR, aan de Hersenstichting en Better Together Agency voor de campagne die alle Nederlanders (inclusief de Bijlers) heeft veranderd in fanatieke wandelaars: Ommetje!

‘Wie staat er bovenaan?’ is een vraag die sinds 1 februari steeds vaker voorbijkomt in onze online meetings met de Bijlers. Dat gaat nu eens niet over de Eredivisie, maar over onze eigen wandelcompetitie in de app Ommetje. Als je me een jaar geleden had verteld dat ik met mijn collega’s zou strijden om wie het meeste wandelt, had ik je waarschijnlijk niet geloofd. Maar ik moet toegeven: in deze semi-lockdown is Ommetje precies dat duwtje in de rug dat ik nodig heb om mijn benen te strekken na een dag hard werken in het thuiskantoor. En nog zo’n 824.000 Nederlandse hobbywandelaars met mij, blijkt uit het aantal downloads van de app. Way to go, Hersenstichting en Better Together Agency!

Een van de vele mooie uitzichten tijdens een Ommetje van adviseur Sherida.

De campagne: Ommetje

Het doel van Ommetje is simpel: mensen aan het wandelen krijgen. Goed voor je fysieke en mentale gezondheid en een boost voor je productiviteit én energie. Dankzij het competitieve element kunnen vrienden, families en collega’s hun eigen wandelwedstrijd starten. De app werd in 2019 al samen met de bevlogen hersendokter Erik Scherder bedacht en ontwikkeld. Het begon als initiatief om mensen met een kantoorbaan aan het wandelen te krijgen en werd aangeboden aan bedrijven. Toen we een jaar geleden in een lockdown belandden en iedereen thuis moest werken, maakten de organisaties de app beschikbaar voor alle Nederlanders.

De campagne werd aangejaagd via verschillende kanalen: betaald op social media, via influencers en met een tag-on op radio en tv. Met Erik Scherder, autoriteit op het gebied van hersenen, als het gezicht van Ommetje, kreeg de campagne ook veel media-aandacht. En natuurlijk werd de app massaal gedeeld door de Ommetje-gebruikers zelf.

Precies wat we nodig hebben én motiverende medailles

1. Precies wat we op dit moment nodig hebben
Door de focus te verleggen van het bedrijfsleven naar thuiszittend Nederland, sluit Ommetje naadloos aan op de behoefte die leeft. Door de lockdown werd wandelen voor velen een uitlaatklep én door de verspreiding van het coronavirus werd gezondheid belangrijker dan ooit. Ommetje speelt perfect in op beiden.

2. Motiverende medailles
Veel mensen wéten wel dat het goed is om iedere dag naar buiten te gaan, maar doen het toch lang niet altijd (hoi, Sherida van een maand geleden!). De app bevat extrinsieke motiverende factoren die dat nodige duwtje in de rug geven. Dat zit hem in simpele dingen: het competitieve element en de punten die je krijgt na een wandeling van minstens 20 minuten, maar ook de medailles die je spaart door steeds vaker, vroeger of actiever te gaan lopen. Het laat zien dat een simpele beloning werkt om mensen letterlijk in beweging te krijgen. Petje af!


En dan als afsluiter… de huidige stand in onze eigen Bijl competitie in de Ommetje-app:

Meer nieuws