PETJE AF VOOR BURGER KING DIE IN TIJDEN VAN CRISIS DE CONCURRENT OPZOEKT

PETJE AF VOOR BURGER KING DIE IN TIJDEN VAN CRISIS DE CONCURRENT OPZOEKT

In de rubriek ‘Petje af’ deelt Bijl PR een compliment uit aan vakgenoten voor hun werk. Omdat het ons inspireert, we zouden willen dat we het zelf hadden bedacht of omdat het gewoon steengoed is. We geven twee redenen waarom we vinden dat deze vakgenoten een compliment verdienen. In deze editie: een compliment van Rieneke Moonen – Van de Laar, adviseur bij Bijl PR, aan Burger King die oproept om een Big Mac te kopen.

Afgelopen week werd ik getriggerd door een advertentie van Burger King. Een wereldwijde social media campagne waarin Burger King een bijzondere oproep doet. “Bestel bij McDonalds”.  

Is het een campagne waarin ze laten zien dat ze het lot aantrekken van hun concurrenten? Of is het een mooie en goed doordachte marketing stunt? Er kwamen in ieder geval wereldwijd veel reacties en discussie. Van grote complimenten tot zeer kritische opmerkingen. Petje af dus voor Burger King die inspeelt op de actualiteit én een heel duidelijk punt maakt.

De oproep van Burger King Nederland

De campagne: bestel bij onze concurrenten

Burger King heeft met deze social campagne ingespeeld op het sluiten van horeca en mogelijkheid tot het afhalen van eten. In allerlei landen wereldwijd hebben zij een advertentie geplaatst met daarin de oproep om eten af te halen bij de concurrenten van Burger King.

Inspelen op actualiteit en je punt maken

1. Inspelen op actualiteit
Burger King heeft op een, naar mijn idee, sympathieke manier ingespeeld op de gevolgen van de coronacrisis. Ze zijn dicht bij zichzelf gebleven. Daarnaast is Burger King een wereldwijde speler en hebben zij deze campagne ook per land aangepast. Chapeau.


2. De grens opzoeken om je punt te maken?
Ik ben wel gecharmeerd van advertenties die inspelen op een actualiteit, die scherp zijn en een discussie starten. Zeker wanneer het duidelijk is dat je als merk vaker de grens opzoekt. Zoals de video van begin dit jaar waarin te zien is hoe een Whopper in 34 dagen behoorlijk beschimmeld raakt. De boodschap: “… daarom introduceren we een WHOPPER® die vrij is van kunstmatige conserveermiddelen. Is het niet mooi? #GeenKunstmatige conserveringsmiddelen” 

Als merk sta je midden in de maatschappij. Je hebt volgers/fans/kopers en daardoor heb je een verantwoordelijkheid. Een voorbeeldfunctie. Mijn oproep is; gebruik die! Zoek soms even die grens op om je punt te maken. Zet mensen aan het denken. Dus een extra compliment voor de communicatieadviseur die ervoor zorgt dat Burger King steeds weer middenin de maatschappij staat. Petje af!

Meer nieuws