PETJE AF VOOR ASN DIE LAAT ZIEN DAT ELKE BIJDRAGE AAN EEN DUURZAME TOEKOMST TELT

PETJE AF VOOR ASN DIE LAAT ZIEN DAT ELKE BIJDRAGE AAN EEN DUURZAME TOEKOMST TELT

In de rubriek ‘Petje af’ deelt Bijl PR een compliment uit aan vakgenoten voor hun werk. Omdat het ons inspireert, we onder de indruk zijn van de behaalde resultaten of omdat het een mooi doel dient. Dit keer een compliment van Carina Kortenoeven, adviseur bij Bijl PR, aan ASN Bank die samen met creative agency Selmore en productiestudio Ambassadors het thema duurzaamheid al jarenlang steeds van een andere, positieve, kant belicht.

In ons vak gaat het om verhalen vertellen. ‘Storytelling’, als je die woorden wat zou willen opspicen. Al sinds mensenheugenis vertellen we verhalen aan elkaar en het is wat mij betreft een van de mooiste communicatievormen. Ik word blij van organisaties die hun verantwoordelijkheid nemen de wereld beter te maken en anderen inspireren hetzelfde te doen. Die combinatie maakt dan ook dat ik zo onder de indruk ben van de campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’, van ASN Bank.

Over de campagne: De fabeldieren

Met deze campagne, die in 2016 startte, wil ASN breken met de conventie dat geld niet gelukkig zou maken en tegelijk duurzaamheid toegankelijk maken voor iedereen. Als geld de wereld regeert, heeft geld ook het vermogen deze beter te maken, vindt de bank. Door te investeren in een rijke natuur, bij te dragen aan biodiversiteit en af te rekenen met vervuilende industrieën. Zo maakt geld volgens ASN wél gelukkig.

In de vier jaar dat de campagne nu loopt speelden verschillende fabeldieren de hoofdrol; om de zoveel maanden werd er een nieuw dier geïntroduceerd binnen de sprookjesachtige vertellingen. Stuk voor stuk staan ze symbool voor een thema of misstand. Het Gewoontedier laat bijvoorbeeld zien dat je door niet over te stappen van bank ongemerkt kan bijdragen aan verkeerde investeringen in bijvoorbeeld wapens of vervuilende industrieën. De Eendagsvlieg denkt niet aan morgen en het Overheerstbeestje is een kleine tiran die alle andere fabeldieren in het bos wil overheersen terwijl hij, als hij zijn plannen wil doorvoeren, ook ander dieren nodig heeft. De campagnereeks bestaat uit verschillende tv- en radiocommercials en het concept met de fabeldieren is door vertaald naar online content die via diverse kanalen werd ingezet. Met de losstaande activatie ‘Vang de Watermonsters’, kunnen mensen de waterkwaliteit bij hen in de buurt meten meteen speciale meetkit. Ook weer met de duurzame boodschap, nu specifiek ingezoomd op het belang van schoon water voor mens en natuur. Het wateronderzoek is een initiatief van ASN en Natuur & Milieu en vindt dit jaar voor de derde keer plaats.

In de nieuwste campagne gaat het verhaal verder waar het fabeldier de Korte Termijn Tonijn in de voorgaande campagne gebleven was: positieve verandering en de natuur herstellen. Zowel in de tv- en radiocommercials als online verschijnt de Zondebok op het toneel en staat deze terecht voor het eten van een bloempje. Spoiler: hij wordt weer vrijgesproken, want met zijn keutel geeft hij ook iets waardevols terug aan de natuur. Wat is de moraal van dit verhaal? Laten we elkaar niet de maat nemen als het gaat over duurzame keuzes. Kleine stapjes zijn ook stapjes. Het Amsterdamse PR- en communicatiebureau De Wolven zet de campagne kracht bij met publiciteit.

Positief en samenhangend

Ik vind het knap dat ASN met deze campagnereeks al vier jaar in staat is de aandacht vast te houden en hun boodschap om duurzame vooruitgang te stimuleren keer op keer weet uit te diepen. Iedere nieuwe campagne vertelt een nieuw deel van het verhaal en versterkt tegelijk de hoofdboodschap: geld kan wél gelukkig maken. De gekozen stijl en het prachtig geanimeerde design maakt een duidelijke en kritische boodschap toch luchtig.

  1. Positiviteit
    Ik geloof dat een positieve, optimistische boodschap de meeste impact maakt. In plaats van met het vingertje te wijzen, activeert ASN mensen met humor en concrete voorbeelden van hoe verbetering er uit kan zien. We kunnen het tij nog keren, mits we nú iets doen en wij allemaal ons steentje bijdragen; of het nou een kiezeltje is of een rotsblok.
  • Synergie
    In de campagnereeks komt alles samen: een goede en consistente verhaallijn die steeds weer verdiept, een duidelijk concept dat door de prachtige illustraties en heldere communicatie aanvoelt als een kinderboek én een gedegen cross mediale media aanpak.

De campagne is al meerdere malen bekroond met mooie vakprijzen, waaronder een gouden Effie en een gouden Esprix. En terecht!