IN GESPREK MET NIGERIAANS BUREAU CREDO ADVISORY

IN GESPREK MET NIGERIAANS BUREAU CREDO ADVISORY

Het werk van Bijl PR overstijgt vaak de landsgrenzen. Om onze klanten buiten Nederland te helpen hun verhaal te vertellen, schakelen we graag de hulp in van onze internationale collega’s van de Global Communications Alliance. Een wereldwijd netwerk van like-minded, onafhankelijke bureaus met gebundeld jaren ervaring in communicatie, pr en public affairs. We geven een vervolg aan onze serie ‘Partners Abroad’ en gaan op zoek naar wat communicatie in Nigeria en in de Verenigde Staten kenmerkt. In deze vierde editie gaan we in gesprek met Grace Alegeh, partner van Credo Advisory in Nigeria.


De bureaus van de Global Communications Alliance delen lokale en internationale kennis met elkaar. En we werken samen. Zo ondersteunen we onze klanten zo breed mogelijk. Wij zijn trots dat Bijl PR onderdeel is van dit netwerk, samen met 15 andere bureaus, verspreid over Europa, Azië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Afrika. Waaronder Credo Advisory!
Credo Advisory is gevestigd in de stad Abuja, de hoofdstad van Nigeria, en in Washington D.C. Hun expertise ligt in pr, corporate communicatie, community & event engagement, overheidscommunicatie, digital en public affairs. Hun werk heeft vaak een maatschappelijke impact, waarbij de Sustainable Developments Goals als richtlijnen wordt gebruikt.

Aarzeling en wantrouwen verminderen

In ons werk willen we verschillende doelgroepen bereiken voor onze klanten, ieder met hun eigen behoeften. Maar hoe ga je om met de verschillende behoeften van deze doelgroepen? Met een grote bevolking van ongeveer 200 miljoen mensen en meer dan 250 etnische groepen, heeft Nigeria meer dan 500 talen. Deze verschillende doelgroepen moesten allemaal op de hoogte worden gesteld van de landelijke Covid-19 vaccinatiecampagne waar Credo Advisory aan meewerkte. Het was de eerste keer dat het team aan een nationale campagne met grote impact implementeerde.

Een complexe casus, waarin een gerichte en cultureel sensitieve aanpak essentieel was. Grace: ”Er was veel aarzeling en wantrouwen onder de Nigeriaanse bevolking ten aanzien van het vaccin. We maakten gebruik van data uit social-listening en verzamelden input van de doelgroep, gemeentehuizen en journalisten. We ontwikkelden campagneboodschappen en -materialen gericht op vrouwen, gezondheidswerkers, religieuze groeperingen en traditionele leiders om zo de acceptatie en opname van vaccins aan te moedigen. In samenwerking met het NPHCDA-team ontwikkelden we de campagne middelen, afgestemd op de vijf meest gesproken Nigeriaanse talen en andere culturele nuances (denk aan kledingstijl) van iedere doelgroep. Dit werd gedeeld met het NPHCDA-personeel op staatsniveau voor productie in de lokale dialecten van de verschillende gemeenschappen.

Veel voldoening

We vragen Grace naar de case waar ze het meest trots op is en het antwoord komt niet uit de lucht vallen. Ze zegt: ‘’Ik ben het meest trots op de corona-campagne. Het gaf veel voldoening om te zien hoeveel bewustzijn we hebben gecreëerd en de aandacht die het heeft opgeleverd in diverse offline- en online media. We zijn trots op de internationale erkenning van ons werk, zo is onze case bijvoorbeeld gebruikt in verschillende studies. Maar het allerbelangrijkste: we hebben nepnieuws bestreden en de aarzeling om te vaccineren, vermindert. Wat heeft geholpen levens te redden. Nigeria had een van de laagste COVID-19-gerelateerde sterfgevallen dankzij deze aanpak.’

Meer ruimte voor creativiteit en strategie dankzij kunstmatige intelligentie

Naast de gemeenschappelijke uitdagingen, kijken we ook vooruit naar de toekomst. Hoe zal ons vakgebied de komende tijd ontwikkelen? Grace denkt dat kunstmatige intelligentie een grotere rol gaat spelen in ons dagelijkse werk als communicatieprofessionals: ”Werkzaamheden zoals onderzoek, schrijven en mediamonitoring kunnen dankzij deze ontwikkeling versneld worden uitgevoerd. Dit biedt ons de ruimte om ons te richten op andere zaken binnen ons takenpakket, denk aan strategieën uitwerken en creatief denken. Daarnaast verwacht ik dat virtual-reality meer ingezet gaat worden bij bewustmakingscampagnes. Tot slot blijven korte video’s op (social) mediaplatforms, mede door de korte aandachtspanne van de doelgroep, relevant. Denk aan Tiktok video’s, YouTube shorts en Instagram reels.”

Bureaucratisch en levendig tegelijkertijd

Met een afstand van meer dan 6500 kilometer en een bevolking ruim 12 keer zo groot, is Nigeria in vele opzichten een ander land. Volgens Grace is de hoge mate van bureaucratie kenmerkend voor Nigeria, die de publicatie van afgesproken communicatie- en actieplannen beperkt, en daardoor invloed heeft op het werk. Maar ook nepnieuws is kenmerkend: ”Met de toename van sociale media en communicatietechnologieën is de verspreiding van nepnieuws in Nigeria ook een probleem dat wij als bureaus moeten aanpakken. Desalniettemin bestaat ons vakgebied uit levendige, zeer creatieve en innovatieve experts met het vermogen om uitstekende communicatieproducten en -diensten te leveren.”

Your network = your net worth

Tot slot vroegen we Grace wat het beste advies is dat zij ooit van een collega-professional kreeg. Een simpel, maar treffend advies: ”Your network is your net worth. Blijf je netwerk uitbreiden.” Ze is van mening dat het opbouwen van goede netwerken binnen en buiten je werkveld enorm waardevol is: ”Deze contacten kunnen zakenpartners voor de lange termijn worden of aanbevelingen of doorverwijzingen geven voor relevante projecten in de toekomst.” Een advies dat onze samenwerking binnen de Global Communications Alliance goed onderschrijft. Op naar meer kennisdelen en het gezamenlijk uitvoeren van mooie projecten!