BIJL PR. AL 30 JAAR NIET TE MISSEN!
Dertig jaar geleden, vrijdag 1 maart 1991. Het is de dag dat Ruud Bijl zijn eigen pr-bureau opricht. In een kantoor van zestig vierkante meter begint hij aan zijn droom. Ruud Bijl blikt terug: “Ik was hartstikke trots dat ik daar zat in mijn kantoor. Ik had nog geen meubels, want die waren nog niet geleverd. Gelukkig had ik wel twee verhuisdozen: op de ene doos kon ik zitten en op de ander stond mijn computer. Zo kon ik toch een klein beetje werken.” Een week later kwam het meubilair en kon Ruud echt beginnen. Bijl PR ging van start.
Dertig jaar Bijl PR? Daar was hij toen hij begon nog niet mee bezig. “Dat bedenk je niet van tevoren”, aldus de oprichter. Nog steeds geniet hij elke dag van zijn pr-bureau en is trots op de ontwikkelingen van de afgelopen dertig jaar: “We hebben als bureau onze plek gevonden, we weten welke klanten goed bij ons passen. Klanten die met hun voeten midden in de maatschappij staan, die met maatschappelijke issues bezig zijn, heel erg bezig zijn met hun rol in de maatschappij. Geweldig om daarmee samen te mogen werken.”

Snel, sneller, snelst
Als Ruud gevraagd wordt naar de meest impactvolle ontwikkeling in het communicatievak de afgelopen dertig jaar, hoeft hij geen seconde na te denken: “Snelheid. Het is bizar hoe snel het nu gaat vergeleken met toen. Als ik dertig jaar geleden op dinsdag een persbericht verstuurde, stond het met een beetje mazzel op zijn vroegst op donderdag in de krant. Nu gaat alles veel sneller en dat maakt het ook leuker.”
Talenten ontplooien
Het meest trots is de oprichter van Bijl PR op de klanten én medewerkers van het bureau. “Ik vind het geweldig dat klanten ons vertrouwen om na te denken over hun identiteit, hun campagnes, hun belofte aan de samenleving”, vertelt hij. “Maar het meest trots ben ik op de mensen die hier werken of gewerkt hebben. Het is gaaf om te zien hoe mensen zich hier ontwikkelen, beter worden en hun talenten ontplooien.”
Toekomstplannen
Het Bijl PR-team bestaat op dit moment uit 18 gedreven, enthousiaste en ambitieuze collega’s, oftewel de ‘Bijlers’. Iedere dag bezig met inspirerende klussen en allemaal met een enorme passie voor het vak. Sinds 1 januari 2021 heeft de organisatie ook twee nieuwe partners aan boord, Marjoleine van Klaveren en Sophia Weavers. Zij zullen het bureau uiteindelijk overnemen. Ook zij zijn trots op het 30-jarig bestaan. ‘’Wat Ruud neergezet heeft de afgelopen jaren is een enorme prestatie. Een mooi bedrijf met een fijn team en toffe klanten. De herkenbare bureaucultuur en werkwijze zal in de toekomst zeker behouden blijven. We zijn ontzettend trots op Ruud, ons team en het feit dat wij het stokje over een paar jaar over mogen nemen,” aldus Marjoleine. Sophia voegt toe: “ Het Bijl DNA waarbij medewerkers en klanten zich comfortabel voelen is iets dat we koesteren. Dat komt voort uit 30 jaar Bijl PR, maar geven we de komende 30 jaar heel graag door.”
