DE NATIONALE KLIMAATWEEK: NEDERLAND KOMT IN ACTIE

De Nationale Klimaatweek

Klant Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Partner Campagne

Nominatie Sabre Awards

Je kunt voor of tegen bepaalde klimaatmaatregelen zijn. Maar iedereen is vóór een beter klimaat. En uiteraard wil je daar graag zelf je steentje aan bijdragen. Om te laten zien hoe eenvoudig dat is, organiseerde het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in 2021 de eerste Nationale Klimaatweek. Deze themaweek moest Nederland inspireren en mobiliseren met de vraag: wat kan ik doen voor een beter klimaat? Samen met onze Rotterdamse partner Campagne ontwikkelden we een succesvolle PR- en communicatiestrategie met een combinatie van paid, earned and own media.

STRATEGIE EN AANPAK

De vraag van het ministerie luidde:

  • Introduceer de allereerste Nationale Klimaatweek in Nederland als jaarlijks terugkerende themaweek met een duurzaam concept.
  • Zorg voor maximale zichtbaarheid van de Nationale Klimaatweek.
  • Informeer het Nederlandse publiek en organisaties over hoe zij kunnen bijdragen aan CO2-reductie en zet ze tijdens de week in beweging.

Voor de campagne wordt gebruik gemaakt van het bestaande communicatiekanaal ‘Iedereen Doet Wat’, waar de Nationale Klimaatweek onderdeel van is. Vanuit de gedachte dat iedereen íets kan doen is het belangrijk mensen te motiveren en faciliteren om bij te dragen aan een beter klimaat.

Onze strategie is gericht op zowel individuele Nederlanders als op bedrijven en organisaties. Om deze verschillende doelgroepen te bereiken kiezen we voor een tweesporenstrategie:

Spoor 1: Klimaatburgemeesters inspireren het publiek
Om alle Nederlanders te inspireren met aansprekende regionale en lokale voorbeelden ontwikkelen we het concept ‘Klimaatburgemeesters’. Via regionale en lokale media roepen we mensen op zich aan te melden als lokale klimaatwoordvoerder; als inspirator die anderen stimuleert om ook in actie te komen en die lokale media aanspreekt met een inspirerend en authentiek verhaal. Onze Klimaatburgemeesters zijn gewapend met een speciaal ontwikkelde toolkit met middelen voor social media, inclusief een speciaal Instagram-filter, en een Nationale Klimaatweekvlag, gemaakt van 100% gerecyclede PVC-flessen.

Voor het ambt van Klimaatburgemeester melden zich veel boeiende inwoners met inspirerende verhalen en ideeën. Zo komt Alex van Eck uit IJsselstein met zijn labrador Joy die hij had getraind om tijdens wandelingen zwerfafval op te ruimen. Deze training biedt Alex ook internationaal aan, zodat overal ter wereld nu honden afval van mensen opruimen tijdens hun dagelijkse uitlaatrondjes. En onze allerjongste Klimaatburgemeester, de 8-jarige Valerie van Aalst uit Renkum, zamelt recyclebaar plastic in om er bijvoorbeeld tuinbankjes van te maken. Met haar plastic challenge op basisscholen maakt ze andere kinderen bewust van plastic-problematiek. En zo zijn er nog 140 andere inspirerende verhalen!

Valerie doet ook de kick off voor de Nationale Klimaatweek. Bij Hofvijver hijst ze de Nationale Klimaatweekvlag. Deze aftrap delen we via een fotopersbericht met landelijke media.

Spoor 2: bedrijven en organisaties worden Klimaatsupporters
Bedrijven en organisaties roepen we op om zich aan te sluiten als Klimaatsupporter en extra aandacht te besteden aan het helpen terugdringen van klimaatverandering. Klimaatsupporters steunen het doel van de Nationale Klimaatweek en zetten zichzelf actief in voor CO2-beperking. We maken het ze daarbij zo makkelijk mogelijk met een toolkit met o.a. posters, roll up-banners, afbeeldingen, presentaties en een kant-en-klaar persbericht. De meest inspirerende verhalen delen we in video’s en tekstberichten op social media.

Als team Nationale Klimaatweek zijn we trots op wat we met deze eerste editie van de Nationale Klimaatweek hebben bereikt, ondanks de coronabeperkingen. Door inspirerende duurzame initiatieven in het hele land in de spotlights te zetten hebben we de toon gezet voor de komende jaren.

Marianne Zandstra
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

GEFASEERDE PR-AANPAK

De campagne is opgedeeld in fasen om het publiek al vroeg bekend te maken met de Nationale Klimaatweek. Zo werven we al ruim voor de Klimaatweek de Klimaatburgemeesters via lokale pr. Zo kunnen we op voorhand hun verhalen verzamelen om deze te delen om de aandacht de hele campagne door vast te houden.

  • Zomer 2021: eerste aankondiging via 277 op maat gemaakte persberichten in lokale media: “De eerste Klimaatweek begint op 28 oktober. Wie wordt Klimaatburgemeester in Alkmaar?”
  • September 2021: tweede mediabenadering om Klimaatburgemeesters te vinden in nog ontbrekende gemeenten.
  • 28 oktober 2021: start van de Nationale Klimaatweek met 142 Klimaatburgemeesters. Hun inspirerende verhalen delen we wederom met op maat gemaakte lokale persberichten. Lokale media door het hele land interviewen ‘hun’ Klimaatburgemeesters, wat nog meer publicaties oplevert. En, misschien nog wel belangrijker: nóg meer verhalen die anderen inspireren.

INSPIRERENDE CONTENT

Naast pr is ook content een belangrijk onderdeel van de Nationale Klimaatweek. Hiertoe zet onze partner Campagne de verzamelde verhalen om in verschillende vaste contentformats, gericht op een consistent langlopend communicatietraject. Het ministerie gebruikt deze formats ook nu nog voor het verspreiden van zijn eigen klimaatcontent. Zo leggen bedrijven in Klimaat BV uit wat ze doen voor een beter klimaat en worden populaire stellingen rondom klimaatmaatregelen bevestigd of juist ontkracht in de rubriek ‘Dat is zo… Toch?’. De video’s en foto’s van de Klimaatburgemeesters en Klimaatsupporters plaatsen we bij geschreven interviews.

De allereerste Nationale Klimaatweek is niet te missen. Met zo’n succesvolle eerste editie staat er een stevige basis voor de komende jaren, in getallen ziet dat er zo uit:

RESULTAAT

Bekendheid onder Nederlanders

42% (7,4 miljoen mensen)

Bereik earned media

47 miljoen

Bereik via social media

+10 miljoen

Aantal artikelen in nationale, regionale en lokale media

1167

Aantal aanmeldingen klimaatburgemeesters, klimaatsupporters en evenementen

142, 68, 54

Nominatie

Sabre Awards

Onze ervaring met het op maat benaderen van vooral lokale media betaalde zich weer uit tijdens de Nationale Klimaatweek. Het is mooi om te zien hoe media de Klimaatburgemeesters een podium hebben gegeven en daarmee mensen hebben gemobiliseerd om in actie komen. Dankzij een hele fijne samenwerking met Campagne en het ministerie hebben we een fantastisch resultaat geboekt. Op naar de Nationale Klimaatweek van 2022!

Helen Taylor
Helen Taylor
Adviseur