Hoe we effectiviteit van pr meten

Het bepalen van succes van een pr-campagne/actie begint met het stellen van doelen. Die doelen stellen we altijd van tevoren nauwkeurig met jou vast. De meetmethode passen we op maat aan. Zo vereist meten van redactionele aandacht voor een bedrijf of merk een andere aanpak dan het meten van naamsbekendheid of imago.

Welk doel we ook nastreven, we volgen waar mogelijk altijd de Barcelona Principles. Dat is een officiële internationale richtlijn voor het meten van pr-resultaten, aangenomen door de Worldcom Public Relations Group een wereldwijd netwerk van pr-professionals.

De Principles
1. Stel doelen en meet die doelen vervolgens.
2. Meet het effect in plaats van de prestatie.
3. Meet het effect op de bedrijfsresultaten.
4. Meet mediaresultaten via een kwantitatieve en een kwalitatieve benadering.
5. Advertentiewaardes zijn niet bruikbaar om de waarde van public relations weer te geven.
6. Social media kunnen en moeten gemeten worden.
7. Transparantie en herhaalbaarheid van het onderzoek zijn essentieel voor solide meetmethoden.

Een mooi voorbeeld van hoe je meet volgens de Barcelona Principles vind je hier.