Mediatraining

Journalisten bereiden zich voor op elk interview. U als manager of directeur toch ook? Het doel van de mediatraining is inzicht te krijgen in het medialandschap en het effectief leren communiceren met de diverse media (verschillende interviewvormen en antwoordtechnieken). Hoe ziet het huidige medialandschap eruit? Wat zijn de do’s en de dont’s in het omgaan met de pers? Tijdens praktijkoefeningen wordt geleerd om kernboodschappen te formuleren.

Leerdoelen

Effectief communiceren met de media. Wie zijn je doelgroepen en hoe communiceer je daarmee? Hoe breng je de boodschap goed en duidelijk over? Wat zijn de valkuilen en wat moet je vooral niet doen? Naast theoretische kennis wordt veel aandacht besteed aan praktische uitvoering.

Na afloop van de training hebben de cursisten de basis geleerd van het omgaan met de pers. Zij kunnen eenvoudige interviews geven en formuleren in kernboodschappen. Waarbij we overigens geen pratende pop van je maken.

Stappenplan mediatraining

  • Medialandschap: werking van media, wat is nieuws, wat is de invloed van de pers en social networks en hoe kun je hiermee omgaan.
  • De praktijk: do’s en don’ts in gesprekken met journalisten. Welke interviewtechnieken gebruiken zij?
  • Interviews op camera. We besteden aandacht aan het communiceren in zijn totaliteit, hoe kom je over op de camera (lichaamstaal en non-verbale communicatie).
  • In verschillende oefenvormen wordt geleerd hoe bijvoorbeeld kernboodschappen moeten worden geformuleerd. Met wie praat je? Wie is je publiek? De journalist als postbode.
  • Hoe vertel je jouw authentieke verhaal het best?
  • Evaluatie van interviews.

Voor wie?

De training is geschikt voor iedereen die wel eens in aanraking komt (of wil komen) met de pers. Denk hierbij aan woordvoerders, communicatie- marketingmanagers, maar bijvoorbeeld ook aan directies, salesmanagers of projectleiders.

De mediatraining wordt ook aangeboden op een advanced niveau.

Deelnemers aan onze trainingen traden het afgelopen jaar op in RTL Late Night, DWDD, Pauw, Oog in Oog, NOS Journaal, RTL Nieuws, alle landelijke en veel regionale dagbladen en talloze tijdschriften.

Neem contact op voor vragen.

Terug naar overzicht

Trainingen

Mediatraining

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen met de juiste doelgroepen communiceren. Wat…

Crisistraining & Reputatiemanagement

Een onverwachte calamiteit, zoals een ongeval, een staking of een geval van fraude; het gebeurt in de beste organisaties. Defensief…

Presentatietraining

Presenteren is niet eenvoudig. Spreken in het openbaar gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Hoe spreek je in het openbaar…

Vertellen in kernboodschappen

Je wilt als persoon, bedrijf of organisatie mensen bereiken of in beweging brengen. Een goede kernboodschap helpt daarbij. Het slaat…

Succesvol communiceren over verandering

De opzet van een nieuwe strategie of organisatieverandering vergt vaak maanden zorgvuldige voorbereiding. En wat als de nieuwe strategie er…

Simulatietraining crisiscommunicatie

Er is geen betere voorbereiding op de communicatie bij een crisis dan hem helemaal na spelen. In de crisissimulaties die…
Bekijk overzicht