VERNIEUWDE SCHEPEN STENA LINE IN DE SPOTLIGHTS

VERNIEUWDE SCHEPEN STENA LINE IN DE SPOTLIGHTS

De Stena Britannica en Stena Hollandica behoren tot de grootste ferry’s ter wereld. Deze zusterschepen varen op de route Hoek van Holland – Harwich en zijn recentelijk grondig vernieuwd. Stena Line speelt hiermee in op veranderende behoeften van reizigers. Als uitgangspunt voor deze ingrijpende veranderingen heeft de ferrymaatschappij bruikbare feedback van reizigers verzameld. De vernieuwing van de twee schepen is in slechts 36 dagen uitgevoerd. Het resultaat: nieuwe horecafaciliteiten, eigentijdse zitruimtes en een toename in passagierscapaciteit. Daarnaast is het één van de stappen in een duurzame richting, passend bij de duurzaamheidsdoelstelling van Stena Line om voor 2030 30% minder CO2 uit te stoten. Naast het hergebruik van meubels is veel verlichting vervangen door LED-verlichting en zijn er milieuvriendelijke urinoirs zonder water geïnstalleerd. Verder wordt bij het schoonmaken van de ruimtes in plaats van chemicaliën, duurzaam ECA-water gebruikt.

De uitdaging

Aan Bijl PR de vraag om de vernieuwing van de schepen onder de aandacht te brengen bij een breder publiek en zo de inspanningen op het gebied van innovatie en duurzaamheid zichtbaar te maken. Met als grote ontknoping: de onthulling van de vernieuwde schepen op 12 maart.

Video: Danny Deelen – 356 media

Een gefaseerde aanpak

We adviseren Stena Line om toe te werken naar de onthulling van de vernieuwde schepen in drie fases: pre-launch, launch en post-launch. Onze focus ligt op de volgende doelgroepen: reisorganisaties, (toekomstige) werknemers, reizigers en vrachtpartners.

In de ‘pre-launch’ fase nodigen we journalisten uit voor een rondleiding aan boord tijdens de werkzaamheden in het dok. Hierbij leggen we de nadruk op de belangrijkste veranderingen, waaronder de nieuwe horecafaciliteiten, het duurzaam vernieuwde meubilair, de uitbreiding van de passagierscapaciteit en de innovatieve verf die is aangebracht aan de onderzijde van het schip. Deze verf zorgt voor minder weerstand met het water en leidt hierdoor tot een afname in CO2-uitstoot. Het resultaat: publicaties in FD, AD en een reportage op RTV Rijnmond. Daarnaast adviseren we Stena Line hun werknemers in een vroeg stadium te betrekken bij het verhaal van de vernieuwing door een rondleiding aan boord van een van de twee schepen.

In de ‘launch’ fase ligt de nadruk op de onthulling van de schepen op 12 maart. We ondersteunen Stena Line van A tot Z met de voorbereiding voor deze speciale dag:

  • We ontwerpen en versturen een Nederlands- en Engelstalige uitnodiging voor genodigden.
  • We zorgen voor een video die het proces van de vernieuwing van begin tot eind in beeld brengt. De video wordt op 12 maart getoond aan meer dan 300 gasten.
  • We schrijven een persbericht dat we versturen op de dag van de onthulling.
  • We brengen de vernieuwing in beeld met een foto-expositie aan boord tijdens de onthulling op 12 maart.
  • We ondersteunen Stena Line door het aanhaken van externe partijen voor hosting services, audiovisuele ondersteuning en passend muzikaal entertainment.
  • Als vervolg op het lanceringsevenement in Hoek van Holland werken we samen met PLMR aan een perstrip voor Engelse journalisten. Onze inspanningen zijn ook hier inzetbaar. Daarnaast werken we aan plannen voor een perstrip met Duitse journalisten en partners.

De ‘post-launch’ fase gebruiken we om beeld en video content te plaatsen op social media, inclusief interessante feiten en cijfers over de vernieuwing. We onderhouden ook contacten met media na afloop van de onthulling om waar mogelijk het verhaal rondom innovatie en duurzaamheidsambities breder te delen.

Resultaat

Voorafgaand aan het event verschijnen er publicaties van FD, AD en RTV Rijnmond over de vernieuwing van de schepen, met als gemeenschappelijk hoofdthema de vernieuwde duurzame schepen en duurzaamheidsdoelstelling van Stena Line. De berichtgeving zorgt voor bekendheid bij een breder publiek. Tijdens het evenement versturen we een persbericht over de ingebruikname van de twee schepen. Dit leidt tot publicaties in (lokale) en- vakmedia als: Schuttevaer, WOS Media en Rodi Media. De viering is door niemand onopgemerkt gebleven. Met een totaal potentieel bereik van 750.000.

In totaal hebben we ongeveer 700 (inter)nationale gasten uitgenodigd, waarvan er tijdens het event meer dan 300 aanwezig waren. Een prachtige opkomst, passend bij dit grote nieuws!

Gasten verlaten enthousiast en voldaan het schip. Het verhaal van Stena Line is voor hen niet te missen.

Fotografie: Rob van der Voort