Typhoon lanceert lied voor eenzame jongeren in samenwerking met T-Mobile en Join Us
Glenn de Randamie, beter bekend als hiphopmuzikant Typhoon, lanceert vandaag (vrijdag 3 juni) zijn nieuwe single ‘Alleen In De Pauze’. Met dit nummer wil hij eenzaamheid onder jongeren bespreekbaar maken, een onderwerp wat momenteel nog een taboe is en daardoor erg onderbelicht blijft. Het idee voor het lanceren van een nummer, dat speciaal gemaakt is voor eenzame jongeren, is bedacht door Bijl PR in samenwerking met Typhoon, T-Mobile en stichting Join Us. Een stichting die zich inzet om eenzaamheid onder jongeren te verminderen, door hen met elkaar in contact te brengen én sociaal sterker te maken.
T-Mobile is sinds 2021 maatschappelijke partner van Join Us en Typhoon is ruim een half jaar ambassadeur van de organisatie. Het was voor ons een logische keuze om deze partijen bij elkaar te brengen en het idee te pitchen. En het idee sloeg aan, want door het nummer ‘Alleen In De Pauze’ van Typhoon samen met de betrokken partijen te lanceren bundelen ze hun krachten en laten ze o.a. zien dat Join Us deze jongeren kan helpen.
Meer aandacht voor eenzame jongeren
Eenzaamheid onder jongeren is een groeiend maatschappelijk probleem waar tot voor kort nog weinig over gesproken werd. In Nederland voelen bijna 200.000 jongeren zich chronisch eenzaam. De coronapandemie zorgde voor meer aandacht en begrip voor het gegeven dat ook jongeren met eenzaamheid te maken hebben. Het RIVM (2021) heeft sinds de uitbraak van de coronacrisis op meerdere momenten gemeten in hoeverre jongeren eenzaamheid ervaren. Gevoelens van eenzaamheid namen onder jongeren toe naarmate de crisis langer aanhield (RIVM, 2021). Uit de meetronde van mei 2021 blijkt dat jongeren tussen 16 en 24 jaar zich het meeste van alle groepen enigszins tot sterk eenzaam voelen. Met 75 procent ligt het percentage dat aangeeft zich eenzaam te voelen beduidend hoger dan oudere leeftijdsgroepen (58 tot 61 procent).

Digitaal contact helpt…
We vroegen ons af? Helpt de digitale wereld (zoals, videobellen, appen, sociale media) de jongeren om hun netwerk van vrienden en/of contacten in stand te houden of uit te breiden? In opdracht van T-Mobile hebben we een extern onderzoek laten uitvoeren. En wat blijkt… Onder bijna 1000 jongeren, blijkt dat toegang tot de digitale wereld een rol speelt in het tegengaan van eenzaamheid. Digitaal contact kan jongeren even helpen wanneer zij zich eenzaam voelen. Van de jongeren die zich vaak eenzaam voelen geeft bijna 82 procent aan dat zij zich beter voelen als anderen digitaal contact met hen zoeken. Maar liefst 63 procent van de ondervraagden geeft aan dat hen dat zelfs opvrolijkt. Het onderzoek laat zien dat digitale redzaamheid versterken een belangrijk element is in het helpen van jongeren die zich vaak eenzaam voelen.
Weten dat je iemand hebt die aan je denkt, vermindert op dat moment voor veel jongeren het gevoel van eenzaamheid. Ondanks de vele mogelijkheden in de digitale wereld is er meer nodig om de eenzaamheid van jongeren te doorbreken. Partijen zoals Join Us zijn én blijven nodig om eenzame jongeren in contact te brengen met leeftijdsgenoten. Join Us heeft een preventief programma ontwikkeld dat aantoonbaar eenzaamheid bij jongeren vermindert. Het programma is inmiddels in vele Nederlandse gemeenten succesvol ingezet.

Alleen In De Pauze: zo voel ik me!
Typhoon heeft in het verleden zelf ook eenzaamheid ondervonden, wat zich uiteindelijk uitte in een depressie, burn-out en gedachtes om er niet meer te zijn. Door de gesprekken met de jongeren moest hij vaak terugdenken aan zijn eigen pubertijd. Aan de hand van zijn eigen ervaringen en gesprekken met jongeren die zich vaak alleen, buitengesloten of geïsoleerd voelen is het nummer ‘Alleen In De Pauze’ tot stand gekomen. Met zijn song wil hij jongeren in een soortgelijke situatie een hart onder de riem steken, maar ook ouders en opvoeders bewust maken van deze problematiek. Want het nummer zal de eenzaamheid onder jongeren niet oplossen, maar het is een stap in de goede richting om eens wat vaker naar elkaar om te kijken.
Een week voor lancering laat Typhoon het nummer aan een aantal jongeren horen waar hij de afgelopen tijd mee heeft samengewerkt. Het nummer is erg herkenbaar voor de jongeren, zo vertelt één van de deelnemers: “Ik zou de songtekst het liefst mee naar huis willen nemen om hem aan mijn ouders te laten lezen en tegen hun willen zeggen; zo voel ik me!” Een andere deelnemer uit de groep; “Niet iedereen kan met een verzameling aan woorden een verhaal vertellen. De essentie grijpen. Een gevoel uitlokken. Zijn verzameling aan woorden gaat verder dan een verhaal. Ze beschrijven een concept dat ongeveer net zo goed te vangen is als je eigen schaduw. Puur, rauw. Een verzameling aan woorden die hen, die het nodig hebben, zal raken. Glenn, nogmaals bedankt. Je maakt het verschil.” Het laat goed zien hoe Typhoon het gevoel van de jongeren in dit nummer heeft verwoord, verwerkt.
Resultaat
Samen met Join Us en T-Mobile bedacht Bijl PR de strategie en concept. Tijdens het maken van het nummer halen we zoveel mogelijk content op. Deze content gebruiken we voor verschillende video’s, fotografie, korte interviews en voor socials, onder meer via een podcast. De eerste podcast van een vierdelige serie verschijnt op de datum van single release. Op de dag van lancering krijgt het AD de primeur. Woensdag 8 juni heeft presentator Beau van Erven Dorens, tijdens zijn talkshow Beau op RTL4, de clipprimeur van ‘Alleen In De Pauze’. Die avond vertelt Typhoon samen met twee jongeren – die aangesloten zijn bij stichting Join Us – meer over het initiatief. Voor meer informatie over het nummer ‘Alleen In De Pauze’ ga naar www.t-mobile.nl/ikhebiemand.