PLUSPLUS GEEFT GEZICHT AAN INVESTEREN IN ONTWIKKELINGSLANDEN
Niet doneren, maar investeren! Bijl PR is aan de slag gegaan voor online crowdfundingplatform PlusPlus. Dit initiatief van Solidaridad, Lendahand, Cordaid en Truvalu gaat op een nieuwe manier de strijd aan tegen armoede en helpt boeren en agri-food ondernemers in ontwikkelingslanden hun bedrijf te laten groeien. Deze bedrijven zijn te groot voor een microkrediet en te klein voor een lening van een reguliere bank, waardoor ze geen geld hebben om te investeren in groei.
Hoe werkt het? Investeerders kunnen een bedrag vanaf 50 euro investeren in een project van een ondernemer in bijvoorbeeld Kenia, Indonesië of Ghana. Het is een lening, dus na verloop van tijd komt dit bedrag weer terug via PlusPlus. Dit bedrag kan vervolgens weer opnieuw worden geïnvesteerd in een nieuwe ondernemer. De bedrijven die door PlusPlus kunnen groeien, creëren extra banen en voedselzekerheid in gebieden waar dat hard nodig is.

Sinds februari ondersteunt Bijl PR het platform bij de missie om meer aandacht te genereren voor PlusPlus en de impact die er met investeringen wordt gemaakt bij lokale communities. Hans Kramer, Head of Growth bij PlusPlus: “We vonden het belangrijk dat ons verhaal wordt verteld door geloofwaardige en betrokken mensen. Vanaf het eerste gesprek voelden we de betrokkenheid van de Bijlers bij onze missie. De scherpte in hun analyse van onze propositie in combinatie met een brede kijk op de kansen om ons verhaal te vertellen in owned, earned en paid kanalen, gaven de doorslag in onze keuze. En ook in de uitvoering laten ze zien dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Het is prettig samenwerken met mensen die een beetje met ons mee ondernemen.”
PlusPlus wil graag meer investeerders aantrekken, om zo nog meer lokale ondernemers in hun kracht te zetten en meer banen te creëren in hun omgeving. Een baan met een stabiel inkomen vergroot voor een gezin de toegang tot bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg.
Samen ondernemen
Met een reeks duoportretten, in samenwerking met 356 media, geven we letterlijk een gezicht aan PlusPlus. In deze videoreeks interviewen we zowel investeerders als lokale ondernemers uit Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Ondernemende Nederlanders die via PlusPlus investeren vertellen over hun motivatie en inspiratie. Lokale ondernemers als Kate en Humphrey vertellen op hun beurt over hoe zij het verschil maken met de investeringen die zij via PlusPlus ontvangen.
De video’s zetten we in op de eigen kanalen van PlusPlus en we maken en delen de verhalen met media. Carina Kortenoeven, verantwoordelijk voor het account: “Wat werken met PlusPlus zo gaaf maakt, is dat we uitgaan van kracht. Mooie verhalen, waarbij investeren in ondernemerschap centraal staat. Door een klein steuntje in de rug kunnen ondernemers grootse en blijvende impact maken op hun directe omgeving. Die verhalen vertellen we graag!”
