PETJE AF VOOR VISIT NORWAY DAT BINNENLANDS TOERISME OP EIGEN WIJZE IN DE SPOTLIGHTS ZET
In de rubriek Petje Af deelt Bijl PR complimenten uit aan een vakgenoot. Een spraakmakende campagne, concept of product dat zich onderscheidt door zijn relevantie, originaliteit of resultaat. Deze keer is het de beurt aan Lisa van den Eijk, adviseur bij Bijl PR. Zij neemt haar petje af voor een toffe actie over de grens, die recent in de prijzen viel bij de European Excellence Awards. De campagne ‘13.000 redenen om Noord-Noorwegen te bezoeken’ van Visit Norway en communicatieadviesbureau Trigger Oslo zet op geheel eigen wijze binnenlands toerisme in de spotlight.
De coronasituatie heeft een grote impact op de toeristische sector. Een mooi voorbeeld van omdenken en juist de binnenlandse doelgroep doeltreffend aanspreken is de campagne van Visit Norway. Door slim gebruik te maken van bestaande, internationale fans van het gebied, openen zij op een eenvoudige, maar zeer doeltreffende en creatieve manier landgenoten de ogen voor al het moois dat Noord-Noorwegen te bieden heeft. En dat begon met de vraag: hoe laten we de Noren zien wat de rest van de wereld zo duidelijk ziet?

13.000 redenen
Meer Noren die Noord-Noorwegen als vakantiebestemming kiezen, dat was het doel. De campagne laat Noren op verfrissende wijze door de bril van buitenlandse toeristen naar hun eigen streek kijken. Fans genoeg! Visit Norway verzamelde ruim 13.000 meest uiteenlopende social media reacties over Noord-Noorwegen. Korte, lange, serieuze, ontroerende en grappige reacties van toeristen van over de hele wereld over hun bezoek aan het gebied.
Een mooi begin, maar nog niet per sé uitzonderlijk. Het gaat er om wat je met al deze informatie doet. Dat is waar deze campagne opvallende en creatieve keuzes in maakt. Van alle verzamelde reacties vormen zij één grote recensie: 13.000 redenen om het Noord Noorwegen te bezoeken. Ze nodigen een lokale comedian uit, een rasechte Noord-Noor, die op film en in één take en op geheel eigen wijze alle 13.000 recensies voordraagt. Dit resulteert in een zeven uur durende, hilarische, maar eerlijke videorecensie. Visit Norway zet de video in via verschillende (social media) kanalen. In zijn geheel en in delen, doelgroep specifiek op interessegebieden.
Meer van eigen bodem
De campagne viel in de smaak en kreeg veel media aandacht. Belangrijker nog, ze bereikten er 72% van hun doelgroep mee. En al is de directe impact van de campagne op de groei in bezoekers vanuit eigen land niet zeker te zeggen, in de zomer van dat jaar zag Noord-Noorwegen een groei van het (binnenlands) toerisme van zo’n 33%. De campagne werd ook beloond met een European Excellence Award 2021, in de categorie social media.
De kracht van eenvoud in de juiste verpakking
1. De kracht van eenvoud
Wat zo opvalt aan de campagne, is de op het oog eenvoudige aanpak. Reisrecensies op social media zijn niets nieuws. De manier waarop ze hier gebruik van maken wel. In één klap maken zij 13.000 toeristen ‘ambassadeur’ van het gebied. Bestaande uit een diverse groep mensen van over de hele wereld, ieder met zijn eigen reisstijl en -interesses. Door hun cruciale rol in de campagne, brengen zij als ervaringsexperts rechtstreeks de meest waardevolle boodschappen van Visit Norway over.
2. De vorm: lef
Maar het grote succes zit in de verpakking waarin ze deze gebundelde recensies hebben gegoten. Ze hebben het lef gehad het anders aan te pakken. Gewaagder ook. Want wie maakt, in een tijd waarin we allemaal hooguit enkele seconden filmpjes op telefoons bekijken, een campagne met een 7 uur durende videorecensie?
Het is de combinatie van deze eenvoudige, maar tegelijk gedurfde aanpak, het slimme gebruik van authentieke, externe recensies en de perfect gekozen host, die de campagne succes brachten. En wie weet hebben ze niet alleen Noren verleid Noord-Noorwegen te bezoeken. Ook vanuit Nederland, ben ik een beetje jaloers geworden op de inwoners van dit prachtige land. Petje af voor de bedenkers, maar ook zeker voor de host, die ‘s werelds langste reisrecensie op zo’n authentieke en hilarische manier wist te brengen.