PETJE AF VOOR HASBRO DIE BEKENDSTE BORDSPEL VAN HET LAND MODERNISEERT

PETJE AF VOOR HASBRO DIE BEKENDSTE BORDSPEL VAN HET LAND MODERNISEERT

In deze rubriek neemt een van de Bijlers figuurlijk zijn petje af voor het werk van vakgenoten. Dit keer een compliment van Wesley van den Berg, mediawatcher bij Bijl PR, aan spelfabrikant Hasbro voor de pr-stunt rondom de eerste modernisering van het bekendste bordspel van Nederland; Monopoly.

In deze tijd van heroverweging, waar veel zaken die eerder voor lief werden genomen opnieuw worden uitgevonden, kon dit haast niet uitblijven. De ene heroverweging heeft meer noodzaak dan de andere, maar voor spelmaker Hasbro was in ieder geval de tijd rijp om na 85 jaar het spel Monopoly eens grondig onder de loep te nemen. Op Wereld Monopolydag maakte de spelfabrikant bekend dat de Algemeen Fonds-kaarten aan een flinke opfrisser toe zijn. Het spel blijft in grote lijnen hetzelfde, maar kaarten zoals ‘U hebt de tweede prijs in een schoonheidswedstrijd gewonnen’ of ‘Lijfrente vervalt, u ontvangt 100 euro’, zullen verdwijnen. Dat kan volgens de Monopolyfabrikant anno 2021 écht niet meer. Voor de één verdwijnt een stukje nostalgie, voor de ander is het een zeer welkome opfrisbeurt.

©Hasbro

Rode envelop

“Je hebt geen lokale producten gekocht! Betaal 50M”, “Je hebt een buurtfeest gehouden, maar bent vergeten het afval te scheiden. Betaal 100M”,of “Je breit zachte truitjes voor de naaktkatten in het dierenasiel. Je krijgt 20 euro” zijn opties voor de nieuwe Algemeen Fonds-kaarten. De wereld is in 85 jaar tijd veel veranderd dus de vragen op de kaarten zijn echt aan vervanging toe. Monopolyspelers mogen meedenken en hun stem uitbrengen via een website om te bepalen wat er op de zestien nieuwe kaarten gedrukt moet worden. Slimme zet. Vragen gericht op de gemeenschap en milieu zijn in trek. Dat de campagne ook nog eens naar een lokaal en regionaal niveau getild werd, maakt het extra sterk. Zo ontvingen bijvoorbeeld Rotterdammers wonend aan de Blaak of de Coolsingel medio maart een rode envelop met een heus Monopoly-stembiljet voor de allereerste Monopoly-verkiezingen. Een slimme pr-stunt die veel landelijke, regionale en lokale media-aandacht kreeg. Maar, wel eentje met een communicatief sterke boodschap: hedendaagse thema’s op een leuke en leerzame manier bespreekbaar maken.

©Hasbro

Relevantie, timing en lokaal

1. Kracht van lokale pr
Natuurlijk willen alle organisaties graag dat hun actie wordt opgepikt door de media. Als het even kan door een landelijke titel, zoals NOS, het Algemeen Dagblad of de Telegraaf. Maar aandacht op regionaal en lokaal niveau is soms veel relevanter. Ondanks dat Hasbro met deze pr-stunt landelijke media behaalde, wist de spellenfabrikant ook veel regionale en lokale media te scoren. Juist daar zit de doelgroep van deze actie: de bewoners van de Monopoly straten. Met bijvoorbeeld een artikel in RTV Rijnmond of In de Buurt Rotterdam bereikte Hasbro de bewoners van de Blaak en de Coolsingel die eerder al een Monopoly-stempas ontvingen. De artikelen zorgden er in ieder geval voor dat het gesprek op gang kwam. Nu hopen dat de Rotterdammers massaal naar de stembus gaan tijdens de Monopoly-verkiezingen. 

2. Perfecte timing
Het is hét moment voor Hasbro om het spel op te frissen en ook nog eens de perfecte timing om deze boodschap over te brengen aan het grote publiek. Bordspellen zijn sinds de lockdown namelijk populairder dan ooit. Met de spellenverkoop zit het de komende tijd dus wel goed voor Hasbro. Maar misschien nog belangrijker is het feit dat mensen zeker dit en vorig jaar op zichzelf en elkaar aangewezen waren en meer nagedacht hebben over die thema’s die nu echt belangrijk zijn. Het spel wordt relevanter, meer van nu en wellicht trekt het weer een nieuwe doelgroep aan die zich meer aangesproken voelt.

Spelletjesgekken

Bij Bijl PR zijn we in ieder geval fan van spelletjes. En van Monopoly. Al een aantal jaar verzorgen wij de lokale en regionale pr voor spellenbedrijf Identity Games. Zij hebben als enige spelontwikkelaar de Nederlandse licentie om Monopoly op maat te maken. En daar maken ze gebruik van ook. Elk jaar brengt Identity Games een beperkt aantal speciale uitgaven op de markt, voor zowel steden en dorpen als bedrijven. Inmiddels bestaan er in de Benelux ruim 100 steden en dorpen met een eigen variant van het Monopolyspel. En dat scoort goed bij lokale en regionale media. Je begrijpt dat wij dus niet kunnen wachten op deze nieuwe versie. In ieder geval nu al petje af voor Hasbro. U hebt de eerste prijs gewonnen!

Monopoly Harmelen
Meer nieuws