PETJE AF VOOR DE CREATIEVE EN MAATSCHAPPELIJK RELEVANTE CAMPAGNE VAN NATUURHUISJE

PETJE AF VOOR DE CREATIEVE EN MAATSCHAPPELIJK RELEVANTE CAMPAGNE VAN NATUURHUISJE

In de rubriek Petje Af bespreekt Bijl PR een spraakmakende campagne, concept of product dat zich onderscheidt. We nemen ons spreekwoordelijke petje af voor zijn relevantie, originaliteit of resultaat. Dit keer neemt Inge Portegies, communicatieadviseur, de nieuwe merkcampagne van Natuurhuisje onder de loep waarin ze aandacht vragen voor wat een vliegvakantie kan betekenen voor de natuur. Het idee werd uitgewerkt door Gardeners en is afgetrapt met een outdoor campagne.

Voordat je verder leest haal ik even de term vliegschaamte aan, omdat ik denk dat dit invloed heeft op de missie van Natuurhuisje. Daarover later meer. Het is een inmiddels ingeburgerd woord voor de schaamte die iemand kan ervaren als hij of zij gebruikmaakt van een vliegtuig terwijl er minder milieubelastende alternatieven zijn om zich te verplaatsen. Het is de vertaling van het Zweedse woord flygskam en werd in 2018 genomineerd voor het Van Dale-woord van het jaar. Een paar jaar later lijkt de term steevast terug te komen in discussies die over vakantie gaan.

Sterke associaties maken sterke copy

De campagne zet je aan het denken over de manier waarop jij op jouw vakantiebestemming komt. Pak je de auto, ga je met de trein… Of kies je toch voor een vliegreis? Met de pakkende regel ‘Niet vliegen, wel landen’ laat Natuurhuisje zien dat je niet ver hoeft te reizen voor vakantie en om tot rust te komen in de natuur. Daarbij spelen ze onder andere in op het fenomeen vliegschaamte. Het wekt de associatie dat vliegen ten kosten kan gaan van de mooie natuur, waar elk Natuurhuisje door wordt omringd. De tekst spreekt daarmee tot ieders verbeelding, mijn complimenten daarvoor!

De campagne dient dan ook een hoger doel: “We laten zien dat natuur de kracht heeft je wakker te schudden om anders naar de wereld te kijken”, aldus ceo Dick Vulto over de campagne in een artikel op Adformatie. Daarmee vind ik deze campagne een mooie aanvulling op de missie van Natuurhuisje: ”We beschermen de lokale biodiversiteit, door jou en vele anderen, te laten genieten van de natuur. Wij geloven er sterk in dat wanneer iedereen meer tijd in de natuur doorbrengt, we er automatisch beter voor gaan zorgen.”  Daar doe ik graag mijn petje voor af.

Nadenken over maatschappelijke vraagstukken: lage drempel

Wat de campagneregel wat mij betreft extra goed maakt is hoe Natuurhuisje zo aandacht vraagt voor een groter vraagstuk: het klimaat. Ondersteund door het beeld zet de tekst mij aan het denken over natuurbehoud en mijn impact daarop. Dat allemaal zónder dat ik het gevoel krijg ergens op te worden aangesproken. Ik vind dat deze campagne daarmee de potentie heeft om een brede doelgroep te bereiken en mee te laten nadenken over het klimaat, op een laagdrempelige manier. Chapeau!

Perfecte timing?

De timing van de campagne is goed. De eerste maanden van het nieuwe jaar zijn traditioneel de periode waarin de meeste mensen hun zomervakantie plannen. Het zou mij niets verbazen als de Natuurhuisjes voor deze zomer snel zijn volgeboekt. Dat doel bereiken ze vast en zeker. Maar, vanwege de missie van Natuurhuisje vind ik het relevant om het (mogelijke) effect van vliegschaamte op deze campagne te bespreken.

Ik vraag mij namelijk af of de campagne er ook voor zorgt dat er op de lange en korte termijn meer bewustwording komt over de impact van vliegreizen op behoud van (lokale) biodiversiteit. Vliegschaamte lijkt te verminderen. Zo deelde RTL Nieuws een jaar geleden de onderzoeksresultaten van I&O research: steeds minder mensen ervaren vliegschaamte. Luchtvaartnieuws beaamde dit in april 2022. Vliegschaamte neemt af, ondanks klimaatzorgen.

Natuurhuisje en de Gardeners kiezen ervoor om later in 2023 een contentstrategie uit te rollen. Ik zou het leuk vinden om in de content terug te zien wat ‘landen’ in de natuur betekent voor verschillende mensen. Maar vooral wat het boeken van een Natuurhuisje, boven het kiezen voor een vliegvakantie, betekent voor het behoud van deze natuur. Dát zou de missie van Natuurhuisje nog meer ondersteunen. Bovendien is het, nu de campagne zo zichtbaar is, het uitgelezen moment potentiële nieuwe doelgroepen aan het platform te binden. Zo kan je steeds meer mensen iets leren over het behouden van natuur door minder te vliegen. Vanwege de krachtige copy zowel de mensen mét als zónder vliegschaamte.

Natuurhuisje, wat zijn jullie plannen?

Wat volgt er na deze sterke aftrap? Ik ben razend benieuwd!