PARTNERS ABROAD: IN GESPREK MET BRITS  BUREAU PLMR

PARTNERS ABROAD: IN GESPREK MET BRITS BUREAU PLMR

Van internationale projecten als Euregiorail tot klanten die in verschillende landen actief zijn zoals Thalys. Het werk van Bijl PR overstijgt vaak de landsgrenzen. Om onze klanten buiten Nederland te helpen hun verhaal te vertellen, schakelen we graag de hulp in van onze internationale collega’s van de Global Communications Alliance. Een wereldwijd netwerk van like-minded, onafhankelijke bureaus met gebundeld jaren ervaring in communicatie, pr en public affairs. In de blogreeks ‘Partners abroad’ gaan we met onze partners in gesprek over het vak. Wat kenmerkt communicatie en pr in het Verenigd Koninkrijk, India of Canada? In de derde editie reizen we af naar Londen. We gaan in gesprek met Sara Ghaffari, associate director bij PLMR.

De bureaus van de Global Communications Alliance delen lokale en internationale kennis met elkaar. En we werken samen. Zo ondersteunen we onze klanten zo breed mogelijk. Wij zijn trots dat Bijl PR onderdeel is van dit netwerk, samen met 15 andere bureaus, verspreid over Europa, Azië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Afrika. Waaronder PLMR

PLMR heeft consultants in het hele VK – Van steden als Londen, Birmingham, Glasgow tot meer landelijke gebieden kunnen hun lokale teams klanten ondersteunen met lokale en nationale kennis. en op meer plaatsen in het Verenigd Koninkrijk ondersteunen ze hun klanten. PLMR is gespecialiseerd in corporate communicatie, PR, digital en public affairs. Hun werk heeft vaak een maatschappelijke impact. Voorbeelden hiervan zijn de prijswinnende Food Foundation campagne in samenwerking met Marcus Rashford die schoolmaaltijden tijdens de voorjaarsvakantie verzorgde voor kinderen uit arme gezinnen of een campagne met de Big Issue ter ondersteuning van hun doelstelling om massale dakloosheid te bestrijden.

Leerzame tijd

Hoewel de tijd van lockdowns voorbij is, lijkt de wereld van werk niet meer terug te gaan naar hoe het was voor de pandemie. Ook in het Verenigd Koninkrijk is de manier van werken voorgoed veranderd. Sara gelooft dat locatieonafhankelijk en flexibel werken blijvend is, waarbij de balans tussen fysiek en online goed bewaakt moet worden. Sara: “We hebben allemaal zoveel geleerd van de afgelopen jaren. Het zou een gemiste kans zijn om die ervaring te negeren of terug te gaan naar het ‘oude normaal’. Maar we hebben ook ervaren hoe belangrijk het is om collega’s én klanten fysiek te blijven ontmoeten.”

Altijd scherp

Dat het nieuws van gisteren vandaag al niet meer relevant is weten wij als geen ander. We moeten scherp blijven en altijd opzoek gaan naar unieke en mooie inhakers om zo nieuwswaarde te creëren en de boodschap over te brengen bij de juiste doelgroep. Maar wat typeert communicatie in het Verenigd Koninkrijk? Volgens Sara heeft het politieke systeem veel invloed: ‘’De macht en beslissingen zijn verspreid over meer plaatsen, wat een politiek systeem creëert met verschillende politieke organen en processen in Wales, Schotland en Noord-Ierland zijn er veel verschillende soorten regionale media in dit land. Elk met een groot, eigen lezerspubliek. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat onze klanten zich bewust zijn van de unieke interesses van het publiek in de verschillende gebieden. En dit natuurlijk terug laten komen in onze campagneplanning. We hebben regionale specialisten bij PLMR die onze klanten helpen om hun plannen zo goed mogelijk af te stemmen op deze regionale verschillen.’’

Een blik op de toekomst

Naast de huidige ontwikkelingen kijken we ook vooruit. Wat kunnen we verwachten volgens PLMR? “Een aanhoudende groei van visuele content”, vertelt Sara. “Vooral nu platforms zoals TikTok steeds groter worden én een volwassener publiek krijgen.” Daarnaast denkt ze dat maatschappelijke thema’s steeds belangrijker worden: “De groene agenda en diversiteit en inclusie blijven dominerende onderwerpen.”

Gewoon doen!

We stelden Sara tot slot de vraag wat het beste advies is dat zij ooit van een collega-professional kreeg. In haar geval een simpel, maar ontzettend belangrijk advies: “Als je twijfelt, pak dan gewoon de telefoon en praat met iemand.” Daar kunnen wij ons helemaal in vinden. Gewoon doen!