Nederlandse veteranen uit de erecouloir herdenken en vieren vrijheid samen

Nederlandse veteranen uit de erecouloir herdenken en vieren vrijheid samen

Nederlandse veteranen hebben zich wereldwijd ingezet voor vrijheid, vrede en veiligheid. Ze zijn daardoor onlosmakelijk verbonden met 4 en 5 mei. Tijdens de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam vormen zestig van hen de erecouloir van het Paleis op de Dam tot aan het Nationaal Monument. Iedereen kent de beelden, maar wie weet wie die mensen in het pak of onder de baret zijn? Wat zijn hun verhalen, hoe herdenken zij en waar denken zij aan tijdens de twee minuten stilte op de Dam? Aan Bijl PR ook dit jaar de eervolle taak om deze veteranen een gezicht te geven. 

Eervol werk 

In opdracht van het Nederlands Veteraneninstituut werkten we aan een campagne die gericht is op het verwerven van erkenning en waardering voor veteranen. Hun bijdrage is van onschatbare waarde, zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog als in recentere oorlogen en vredesmissies wereldwijd. Bijl PR vindt het mooi en eervol om hieraan bij te dragen, om er zelf bij stil te staan, maar vooral om Nederlanders hierin mee te nemen. 

De gezichten van de campagne

Dit jaar zijn zes veteranen uit de erecouloir de gezichten van de campagne: Alex, Buddy, Jan-Willem, Raymond, Jenny en Leo. Met hun bijzondere en ontroerende verhalen gaan we aan de slag en zorgen we ervoor dat Nederlanders meer begrip krijgen voor een veteraan die ook een buurvrouw of buurman kan zijn. Tegelijkertijd willen we met deze campagne het besef van het ‘veteraan zijn’ versterken, zowel in aanloop naar 4 mei als daarna. Centraal in deze campagne staan de verhalen van de veteranen. Deze verhalen, beladen met emoties, kennis en vaardigheden, worden gedeeld met het publiek via verschillende media en de eigen kanalen van het Nederlands Veteraneninstituut. Daarnaast is een centraal thema dit jaar: ‘samen’. Samen herdenken, samen vieren en samen vrijheid doorgeven. Dit omvat niet alleen de verbondenheid met het thuisfront en tussen veteranen onderling, maar ook de betrokkenheid van veteranen bij het Nederlandse publiek. 
 

Indrukwekkende interviews 

Om een breed publiek te bereiken, zetten we een mix van communicatiemiddelen in met consistente boodschappen. De basis van alle communicatie zijn de zes verhalen van de veteranen die we uitwerkten voor de online erecouloir, videocontent voor de eigen kanalen van het Nederlands Veteraneninstituut en om te delen met de media. We hebben diepgaande interviews gehouden met de zes veteranen die op 4 mei in de erecouloir op de Dam staan. Hierin hebben we hun persoonlijke verhalen over uitzendingen, ervaringen en lessen vastgelegd, evenals wat het betekent om veteraan te zijn, wat het betekent voor hen om in de erecouloir te staan en wat het betekent om vrijheid door te geven. Deze verhalen zijn gepubliceerd in de online erecouloir van het Nederlandse Veteraneninstituut. 

Samen herdenken en samen vieren  

Voor de eigen social kanalen van het Nederlands Veteraneninstituut produceerden we video content in samenwerking met onze partner 356 Media. Korte, krachtige video’s om in aanloop naar 4 en 5 mei te publiceren en daar blijvend beschikbaar te zijn, waardoor de thematiek, stijl en verhalen van de veteranen langdurige impact hebben. We maakten zes solo videoportretten van de veteranen en zes duo-interviews, waarin ‘samen herdenken’ en ‘samen vieren’ centraal staan. In de zes solo portret-video’s vertellen Alex, Buddy, Jan-Willem, Jenny, Leo en Raymond over hun uitzendingen, het belang van herdenken, hoe zij het vinden om in de erecouloir te staan en waaraan de veteranen denken tijdens de wee minuten stilte op de Dam. We maakten daarnaast videosnippets van duo-interviews waarin twee veteranen met elkaar in gesprek gaan over ‘samen herdenken’ en ‘samen vieren’. Deze videoreeks is gepubliceerd op de social kanalen van het Nederlands Veteraneninstituut. 

Helden in het nieuws 

Om de verhalen van ‘onze’ veteranen extra impact te geven en onder de aandacht te brengen bij een breed publiek, zetten we ze ook in voor onze mediabenadering. Zowel lokaal, regionaal als landelijk namen de media de verhalen over of nodigen veteranen uit voor een interview. Binnen Bijl PR hebben we veel ervaring met lokale media. Het is een aanpak die perfect werkt om lokale helden voor het voetlicht te brengen. Dat dat heel goed kan werken bleek opnieuw met deze mediabenadering. Kranten, radio en TV vanuit heel Nederland namen contact op voor interviews met de veteranen. Hun verhalen maakten daardoor extra impact en behaalden een groot bereik. Het resulteerde in 35 prachtige publicaties in landelijke, regionale en lokale media zoals Goedemorgen Nederland, NPO Radio 5, AD Rotterdams Dagblad, Telegraaf Amsterdam, Noordhollands Dagblad en WOS. We bereikten met de campagne bijna 1,5 miljoen mensen.