Internationale prijs voor transformatie Odido, samen met Bijl PR en PROOF

Internationale prijs voor transformatie Odido, samen met Bijl PR en PROOF

De meest spraakmakende rebranding van 2023 is in de prijzen gevallen. De jury van de SABRE Awards EMEA riep Odido, samen met Bijl PR en PROOF, op 17 april in Londen uit tot winnaar in de categorie The Diamond Sabre Award for Superior Achievement in Brand-Building. Deze categorie is een speciale erkenning voor pr-campagnes die een cruciale rol hebben gespeeld in merkstrategie, positionering, berichtgeving en de ontwikkeling van een merk(platform). Jaarlijks buigt zich een internationale vakjury over zo’n tweeduizend inzendingen vanuit Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De transformatie kwam onder andere tot stand in nauwe samenwerking met partnerbureaus Bijl PR en PROOF, die werkten aan de interne en externe communicatie voor, tijdens én na de lancering. Femke Hoogendoorn, Head of Corporate Communications & CSR: “Wij zijn erg blij met het winnen van de prestigieuze internationale Sabre Award. Het is een mooie bekroning van de immense operatie waar we met elkaar keihard aan gewerkt hebben.”

Het kan ook zo 

Met een nieuwe positionering en een productaanbod dat helemaal aansluit op de klantwensen ging T-Mobile Nederland op 5 september 2023 verder onder de naam Odido. 700 medewerkers en meer dan 100 partners werkten dag in dag uit, in het geheim, aan de herpositionering en rebranding van het bedrijf. Op het hoofdkantoor in Den Haag werd in de vroege ochtend het nieuwe bedrijf, met een nieuwe missie, strategie, merk en portfolio vol trots gepresenteerd aan medewerkers. Vlak daarna werd media op het hoofdkantoor op de hoogte gebracht tijdens de persbijeenkomst waar een groot deel van de landelijke media en vakmedia aanwezig waren. Vanaf dat moment veranderden de merknamen T-Mobile en Tele2 naar Odido, dat zowel consumenten als zakelijke klanten gaat bedienen. In totaal openden op dat moment drie opnieuw ingerichte kantoren, gingen meer dan 1200 nieuwe websites live, nieuwe applicaties werden bruikbaar en werd er ondertussen hard gewerkt aan de herinrichting van 119 winkels. Onder het motto “Het kan ook zo” gaat Odido verder met als doel: iedereen mee laten doen met de technologische mogelijkheden van vandaag en morgen.

Immense operatie

Een immense operatie waar meer dan een jaar lang in alle geheim keihard aan gewerkt is. De bureaus Bijl PR en PROOF waren hierbij betrokken. Sophia Weavers, directeur Bijl PR en betrokken bij het project: “Een gewaagde stap. Dat is het. Maar dat maakte het voor ons echt een fantastische klus om aan te werken. We werkten nauw samen met de Corporate Communicatie afdeling aan de externe communicatie en zorgden onder meer voor woordvoeringslijnen, mediatrainingen en storylines. Ik ben trots dat wij onderdeel mochten zijn van dit project. Een once in a lifetime experience.’’ Ook Sascha Becker, directeur van PROOF reageert: “Je moet het maar durven! Na een lange voorbereiding in het diepste geheim is T-Mobile destijds in één weekend Odido Nederland geworden. Een TelCo die het helemaal anders doet. Niet de techniek maar de mens staat centraal. PROOF is er trots op dat we mochten tekenen voor de interne uitrol van dit inspirerende nieuwe merk.”