IN GESPREK MET AMERIKAANS BUREAU AGENDA

IN GESPREK MET AMERIKAANS BUREAU AGENDA

Het werk van Bijl PR overstijgt vaak de landsgrenzen. Om onze klanten buiten Nederland te helpen hun verhaal te vertellen, schakelen we graag de hulp in van onze internationale collega’s van de Global Communications Alliance. Een wereldwijd netwerk van like-minded, onafhankelijke bureaus met jaren ervaring in communicatie, pr en public affairs. In deze editie reeks af van onze serie ‘Partners Abroad’ reizen we af naar de Verenigde Staten. We gaan in gesprek met Doug Turner, CEO en eigenaar van het Amerikaanse public affairs bureau Agenda.

Washington D.C. vormt de thuisbasis van Agenda. De hoofdstad van de Verenigde Staten en tevens het politieke hart, een logische keuze om je hier als public affairs bureau te vestigen. Maar public affairs is niet hun enige expertise. Ze zijn ook gespecialiseerd in strategische- en crisis communicatie, belangenbehartiging, burgerparticipatie, en social/digital design.

‘’Het gaat er niet om of je kunt overleven – het gaat erom of je door de rotsen en spleten kunt navigeren en kunt domineren, wat er ook gebeurt.’’ Deze uitspraak lees je als je de website van Agenda bezoekt. Ze helpen klanten regie te bewaken over hun eigen boodschap en daarmee mensen anders te laten praten, denken en voelen.

Nauwkeurigheid en toewijding in de strijd tegen valse informatie

Nepnieuws is geen nieuw fenomeen waar bureaus of organisaties mee te maken hebben. Volgens Doug is de uitdaging vooral het aantal kanalen dat valse informatie en verhalen verspreidt en de aard van het nieuws dat hieraan is gelinkt. Hij vertelt verder: ”Omgaan met de verspreiding van valse informatie vereist meer middelen en een toewijding van klanten en hun bureaus. Allereerst is het belangrijk een continue stroom van nauwkeurige informatie te kunnen waarborgen en als tweede aandacht te blijven besteden aan de omgeving waar die informatie te vinden is. Dit is goed voor bureaus, maar tegelijkertijd en frustrerend voor klanten, aangezien het oplossen van dit probleem tijd en geld kost.”

Waardevolle ontwikkeling mits goed gebruikt

We vroegen Doug naar de trends en ontwikkelingen die hij verwacht voor het vakgebied de komende twee jaar. Ook Doug ziet, net als Grace van Credo Advisory, dat AI-tools een grotere rol gaan spelen: ”Hoewel deze tools veel kritiek hebben gekregen, kunnen ze, mits goed gebruikt, succesvol zijn. Content maken gaat sneller en gemakkelijker. Daarnaast verbetert de productiviteit doordat bureaus meer kunnen produceren met minder middelen. Maar het zijn geen op zichzelf staande tools. De inhoud moet nog steeds feitelijk worden gecontroleerd en waar nodig worden aangepast. Als deze tools goed worden toegepast, kunnen ze waardevol zijn.” 

Een case met belangrijke impact 

Dagelijks doen we als communicatieprofessionals bijzonder en waardevol werk, maar soms springt er een bepaalde klus uit die indruk op je maakt. Door het verhaal, de impact, de reacties of omdat je er veel van hebt geleerd. Doug is het meest trots op de campagne voor de Navajo Nation, de grootste Indiaanse stam in de Verenigde Staten. Agenda vertegenwoordigt een aantal bedrijven die eigendom zijn van hen. Een aantal jaar geleden werd in de staat Arizona een wetvoorstel ontwikkeld, beter bekend als ‘Proposition 127’ met als doel de groeiende stroom van de bedrijven van de Navajo Nation tegen te houden. Een maatregel die zou leiden tot het verlies van veel Navajo-banen, inkomsten voor de Navajo Nation en vooral schade voor de Indiaanse families. Het beïnvloeden van de publieke opinie was enorm belangrijk om dit wetvoorstel van tafel te vegen en deze gemeenschap te helpen.

Doug vertelt over de aanpak en het resultaat: ‘’Wij ontwikkelden een campagnestrategie om de kiezers van de staat Arizona bewust te maken wat de impact zou zijn voor de Navajo-nation en Indiaanse families, indien dit voorstel werd aangenomen. We creëerden tv-commercials die op grote schaal werden uitgezonden in heel Arizona, zowel op traditionele als digitale platforms. De campagneboodschap werd tot de verkiezingsdag dagelijks uitgezonden op radiostations in Phoenix, Tucson, Flagstaff en de Navajo Nation (in de Navajo-taal) en gedeeld via betaalde sociale media-promoties. Met succes! De uitslag was 69% van de stemmen tegen de maatregel – een enorme verschuiving van steun voor de oppositie.’’ Het werk leverde Agenda de Reed Award van Campaigns & Elections op voor het beste gebruik van radiotargeting en voor de beste tv-advertentie van 60 seconden voor een onafhankelijke campagne.

De aanhangers van vandaag kunnen de tegenstanders van morgen zijn 

De Verenigde Staten is een land dat altijd in beweging is en nooit slaapt. Maar hoe zit het met het communicatievakgebied? Volgens Doug is het vakgebied erg fluïde en dynamisch. Hij licht verder toe: ‘’De aanhangers van vandaag kunnen de tegenstanders van morgen zijn, de politieke verhoudingen zijn altijd in beweging. Maar ik denk dat dit voor bureaus over de gehele wereld geldt, evenals de werkzaamheden die hierbij komen kijken. Er moet worden gereageerd op eventuele crisissen en mediastrategieën moeten worden ontwikkeld, zo proberen we klanten zo goed mogelijk bij te staan in tijden van politieke druk en andere uitdagingen.” 

Erken je fouten 

Zoals altijd eindigen we de blog met de vraag: Wat is het beste advies dat je van een collega professional hebt ontvangen? Doug deelt het advies dat hij ooit kreeg:Erken je fouten.” Wat ons betreft een basisregel, op werkgebied, maar ook in het leven. Als communicatieprofessionals vertellen wij klanten vaak dat zij het eerlijke verhaal moeten vertellen en transparant moeten zijn in alles wat zij doen, ook als dingen soms fout gaan. Dit kunnen wij alleen adviseren als we het zelf ook naleven. Wij bedanken Doug voor zijn bijdrage en inkijk in hun werk en land!