DE VLOGGENDE ZORGPROFESSIONAL
Elke dag aan de slag als verpleegkundige in een ziekenhuis, als thuiszorgmedewerker of werkzaam in de ouderenzorg. Het zal je baan maar zijn. Fantastisch mooi en goed werk waar je ziel en zaligheid inlegt. Werk om trots op te zijn! Maar door alle negatieve berichten in de media over bezuinigingen, ontslagen, fraude, medische fouten of te weinig kandidaten voor de zorg, wordt trots niet gezien. Jammer, er gebeurt namelijk genoeg binnen de zorg waar we heel trots op mogen zijn. En dat mag gezien worden, zo dacht zorgaanbieder Laurens uit Rotterdam. Tijd om te vloggen!
Om het imago wat op te vijzelen, gaan drie jonge werknemers van Laurens wekelijks vloggen tijdens hun werk met als doel meer jongeren te interesseren voor hun werk en zo kandidaten te vinden voor vacatures bij de verpleeghuizen van Laurens. Het eerste filmpje staat inmiddels online, aan Nadia de aftrap;
Ik vind het een goed initiatief. Al moet ik eerlijk zeggen dat na het zien van de eerste vlog het mij (nog) niet uitnodigt om te solliciteren bij Laurens. Een paar kleine tips voor vlogster Nadia:
- Zoals de kop van een persbericht belangrijk is, helpt het ook wanneer de titel van je vlog uitdagend is. Vlog01 Nadia – WerkenBijLaurens.nl zegt niet veel en wordt waarschijnlijk niet of nauwelijks geopend of gevonden;
- Een goed begin is het halve werk. Zorg voor een leuke en goede introductie. Mensen onthouden vloggers door middel van een vaste introductie. De begroeting aan het begin van een video blijft vaak het beste hangen;
- Ik wil ook graag meer weten over Nadia. Als vlogger wil je dat mensen je gaan herkennen. Dan mag je een beetje over je zelf vertellen
- Bedenk voordat je gaat filmen: wat heeft de kijker aan de vlog? Het onderwerp uit dit filmpje is dat Margo, die 25 jaar in dienst is bij Laurens. Een beetje meer informatie over haar zou leuk zijn geweest. Wat vindt ze van de taart? Wat vinden de ouderen van Margo?
- Geef ouderen een prominente rol in de vlog. Dat zijn de mensen waar je voor wil zorgen.
- Een goede camera en afstelling is van belang. Oeps Nadia, een beetje onscherp!
- Sluit je vlog op een leuke manier af en zorg voor interactie met je kijker. De afsluiter blijft net als de introductie het beste hangen. Wat dat betreft vind ik de afsluiting van Nadia heerlijk. Met een knuffel van een van haar oudere bewoners en een grote glimlach: “Wil je nog een kopje koffie, schat?”. Dát is wat mij betreft prachtige promotie voor je werk.
Boodschap via het juiste kanaal
Heb je als bedrijf of organisatie een boodschap te vertellen? Dan zijn er inmiddels verschillende kanalen waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Welke je kiest is afhankelijk van je doelgroep. Betekent dit dat nu alle zorginstellingen moeten gaan vloggen? Het is goed om je ervan bewust te zijn dat videocontent op dit moment populair is, maar kijk in hoeverre je als bedrijf in die trend mee wilt gaan. Stel je zelf daarom de vraag… Past het binnen de organisatie? Wat wil ik als bedrijf uitstralen en wat moet het opleveren?
Ik kijk nu al uit naar de volgende vlog van Nadia en hoop dat zij er in slaagt om jongeren aan te sporen om te solliciteren naar een baan bij Laurens.