BIJL PR ONDERSTEUNT AFTRAP WEEK VAN DE PLEEGZORG
Op dit moment is de Week van de Pleegzorg in volle gang, een week waarin aandacht wordt gevraagd voor het belang van het pleegouderschap. Pleegzorg Nederland is bezorgd: uit cijfers blijkt dat er al jaren een tekort is aan pleegouders en de huidige coronasituatie heeft potentiële pleegouders terughoudender gemaakt. Bijl PR is door strategische en creatieve partner DEARDAN & Friends voor de derde keer op rij gevraagd om te zorgen voor aandacht in earned media.
Groen licht voor een goede toekomst
Dit jaar bedacht en produceerde DEARDAN & Friends de #groenlicht campagne die als symbolisch gebaar dient om meer kinderen groen licht te geven voor een goede toekomst. Op landmarks in Rotterdam zoals het Stadhuis, Rotterdam Centraal en de Euromast zet een lichtprojectie de stad op groen. Ook andere gebouwen in het land van Breda tot Sneek en van Vlissingen tot Den Helder staan op groen.
In aanloop naar de week vragen we via digital out of home reclame aandacht voor pleegzorg. Radiomaker, pleegouder én ambassadeur van Pleegzorg Nederland Gijs Staverman zet de campagne kracht bij met de Pleegzorg podcast. In de podcast gaat hij met mensen in gesprek over hoe het is om pleegkind te zijn. Sergio Vyent (auteur en voormalig pleegkind) en Lily Monori van Dijken (auteur en voormalig pleegkind) voegen zich ook als ambassadeur bij de organisatie.
Judith Bokhove, Wethouder Jeugd in Rotterdam en zelf ook pleegouder, en de drie ambassadeurs trappen de week van de Pleegzorg af op het Stadhuisplein in Rotterdam. Lily Monori van Dijken en Sergio Vyent schreven beiden een boek over hun leven als pleegkind waar zij tijdens de aftrap een passage uit voorlezen. De week wordt officieel afgetrapt als er op een knop gedrukt wordt die het Stadhuis verlicht met de groene tekst: #groenlicht voor pleegzorg

Pr-aanpak
Het tekort aan pleegouders zorgt ervoor dat het extra lastig is om een passend pleeggezin te vinden. En ook als er wel een pleeggezin gevonden is, moet een kind verhuizen als er geen goede klik blijkt te zijn. Deze factoren spelen allemaal een rol in de versterking van de kansenongelijkheid van deze pleegkinderen. Daar leggen we de focus op in onze pr-aanpak. We onderbouwen onze boodschap met cijfers en met de kennis en ervaring van Pleegzorg Nederland. Om mensen meer bewust te maken van het pleegouderschap maken we gebruik van de ervaringsverhalen van Gijs, Lily en Sergio. We benaderen de media persoonlijk met de cijfers en verschillende verhalen, die zij kunnen gebruiken voor hun artikelen en items.

Veel aandacht
Op de dag van de aftrap sturen we een persbericht uit, waarin we de kansenongelijkheid ten gevolge van het tekort aan pleegouders belichten met concrete cijfers. Dit leidt tot veel landelijke en lokale media aandacht: RTL Nieuws, NOS, Trouw, NU, NPO Radio 1, Koffietijd en Hart van Nederland besteden aandacht aan de Week van de Pleegzorg. De teller staat inmiddels op 886 informatieaanvragen over het pleegouderschap via de website van Pleegzorg Nederland. En blijft oplopen.
Larissa Evora, adviseur betrokken bij dit project: “We werken al een aantal jaren voor Pleegzorg Nederland, maar dit is de eerste keer dat ik zelf betrokken ben bij dit project. Dat kinderen de dupe zijn van een tekort aan pleegouders raakt me enorm. Iedereen verdient de kans om op te groeien in een veilige en liefdevolle omgeving. Mooi om met deze campagne en de media aandacht bij te dragen aan meer pleegouders en geschikte matches.”
*Beeldmateriaal afkomstig van Pleegzorg Nederland & DEARDAN & Friends.