mediatraining

Mediatraining

MEDIATRAINING BIJ BIJL PR IN ROTTERDAM

Bij het geven van (pers)verklaringen, interviews, het publiceren van jaarcijfers en meer is het essentieel om goed voorbereid voor de dag te komen. Zoals journalisten er keer op keer voor zorgen dat ze zich voor een interview goed voorbereiden, dien je als manager of directeur ook voldoende aandacht aan deze voorbereiding te besteden. Maar heb je wel de juiste handgrepen om serieus met deze voorbereiding aan de slag te gaan? Hoe steekt bijvoorbeeld het huidige medialandschap precies in elkaar en hoe liggen onderlinge verhoudingen? Hoe bouw je een duurzame, communicatief sterke relatie op met jouw doelgroep en de diverse media én hoe formuleer je nou op de juiste wijze jouw boodschap? Dit is slechts een greep uit de zaken die behandeld worden bij de mediatraining van Bijl PR.

Het doel van de mediatraining is om inzicht te krijgen in het medialandschap en het effectief leren communiceren met de diverse media met behulp van verschillende interviewvormen en antwoordtechnieken. Wij focussen onze training en lesmateriaal op essentiële vragen als: Hoe ziet het huidige medialandschap eruit? Wat zijn de do’s en de dont’s in het omgaan met de pers? Vervolgens wordt tijdens praktijkoefeningen geleerd om kernboodschappen te formuleren.

LEERDOELEN

Effectief communiceren met de media. Wie zijn je doelgroepen en hoe communiceer je daarmee? Hoe breng je de boodschap goed en duidelijk over? Wat zijn de valkuilen en wat moet je vooral niet doen? Naast theoretische kennis wordt veel aandacht besteed aan praktische uitvoering.

Na afloop van de training hebben de cursisten de basis geleerd van het omgaan met de pers. Zij kunnen eenvoudige interviews geven en formuleren in kernboodschappen. Waarbij we overigens geen pratende pop van je maken.

MEER DAN MEDIATRAINING

Bij Bijl PR is het geven van mediatraining, naast onze andere diensten een belangrijk onderdeel van wat wij doen. Het allerbelangrijkste om stappen en resultaten meetbaar te maken is het vooraf opstellen van doelen. Onze daadkrachtige en transparante aanpak heeft al bij veel verschillende cases binnen diverse markten voor succesvolle uitkomsten gezorgd.

STAPPENPLAN MEDIATRAINING

  • Medialandschap: werking van media, wat is nieuws, wat is de invloed van de pers en social networks en hoe kun je hiermee omgaan.
  • De praktijk: do’s en don’ts in gesprekken met journalisten. Welke interviewtechnieken gebruiken zij?
  • Interviews op camera. We besteden aandacht aan het communiceren in zijn totaliteit, hoe kom je over op de camera (lichaamstaal en non-verbale communicatie).
  • In verschillende oefenvormen wordt geleerd hoe bijvoorbeeld kernboodschappen moeten worden geformuleerd. Met wie praat je? Wie is je publiek? De journalist als postbode.
  • Hoe vertel je jouw authentieke verhaal het best?
  • Evaluatie van interviews.

VOOR WIE?

De training is geschikt voor iedereen die tijdens het uitoefenen van zijn/haar vak wel eens in aanraking komt (of wil komen) met de pers. Denk hierbij aan woordvoerders, communicatie- marketingmanagers, maar bijvoorbeeld ook aan directies, salesmanagers of projectleiders.

De mediatraining wordt ook aangeboden op een advanced niveau.

Deelnemers aan onze trainingen traden het afgelopen jaar op in RTL Late Night, DWDD, Pauw, Oog in Oog, NOS Journaal, RTL Nieuws, alle landelijke en veel regionale dagbladen en talloze tijdschriften.

Heb je vragen of ben je op zoek naar meer informatie over onze mediatraining? Neem dan gerust contact met ons op.

Neem contact op