Crisis communicatie

CRISISCOMMUNICATIE & REPUTATIEMANAGEMENT

Zit je plotseling middenin een acute crisissituatie met jouw organisatie en ben je op zoek naar professioneel advies en begeleiding zodat je de juiste stappen kan zetten om zo min mogelijk reputatieschade op te lopen? Een PR-bedrijf dat de kracht van de media kent en precies weet hoe je een crisis af kan wenden wanneer dat nodig is? Leer dan Bijl PR kennen en ontdek hoe hun transparante aanpak bij crisiscommunicatie voor meer succes kan zorgen binnen je organisatie.

Een bekend voorbeeld uit de praktijk

Veel mensen kunnen zich nog wel de crisis van Tesla voor de geest halen die ontstond in oktober 2013. Op dat moment ging er een video viral waarin een brandende Tesla S te zien was. Deze situatie was erg schadelijk voor het imago van Tesla, met de slogan: ‘The safest car in America’. Als logisch gevolg van de crisis kelderde het aandeel van Tesla op een hoog tempo en besloot de fabrikant actie te ondernemen met een dappere stap in de crisiscommunicatie.

De woordvoerder van het bedrijf legde een heldere, eerlijke verklaring af in de media waarin hij bevestigde dat het om een brandende Tesla ging en dat deze brand was ontstaan door een groot metalen object dat zich op de weg bevond. Daarnaast kregen alle Tesla klanten een uitgebreide verklaring van de CEO van Tesla per nieuwsbrief waarin ook de communicatie tussen de organisatie en de bestuurder van de brandende auto helder uiteengezet werd. Ten gevolge van deze moedige en slimme inzet op crisiscommunicatie herstelde de koers van het Tesla aandeel zich direct. Het bleek een juiste beslissing van Tesla om de noodsituatie onder de aandacht te brengen, ook bij de mensen die nog niet op de hoogte waren van de video.

Door deze aanpak, waarbij de communicatie vanuit Tesla transparant, eerlijk en duidelijk was én zij in grote mate betrokkenheid toonden bij de medische toestand van de bestuurder, hebben zij de crisissituatie gebruikt om hun waardes als bedrijf duidelijk uit te dragen en daarbij belangrijke boodschappen over te brengen.

Onze crisiscommunicatie

Bij Bijl PR hebben wij zo ook onze ervaring met uiteenlopende crisissituaties. Crisiscommunicatie en reputatiemanagement zijn daarmee binnen Bijl PR écht een specialisme, niet zomaar iets dat we erbij doen. We hebben er wekelijks mee te maken en zijn in meer dan twintig jaar bij vele honderden cases betrokken geweest verspreid binnen diverse markten.

De kwaliteit van je diensten of producten, je serviceverlening en je maatschappelijke betrokkenheid, het is allemaal van invloed op je reputatie. Daarmee is het van groot belang wat voor stappen je zet tijdens het dagelijks functioneren van de organisatie, maar ook in tijden van crisis. Wij helpen jou daarbij. Wat wij doen? We bouwen mee aan jouw reputatie. En helpen die reputatie te beschermen door er in crisissituaties te zijn met onze gespecialiseerde diensten. Of het nu gaat om een product recall, bedrijfsbrand, fraude, medische fout of CAO-conflict. Met het opzetten en uitvoeren van een crisiscommunicatiestrategie helpen we reputatieschade te beperken. Onze kernmerken: zeer ervaren, praktisch en strategisch scherp.

Bijl PR biedt ondersteuning op het gebied van:

  • Inrichting en borging van crisiscommunicatie in een organisatie.
  • Opzet en uitvoering van crisisoefeningen.
  • Ondersteuning in crisissituaties door zeer ervaren adviseurs en/of woordvoerders.
  • Trainingen crisiscommunicatie, voor communicatieprofessionals en/of bestuurders.
  • (Social) media monitoring en analyse.

We geven ook trainingen crisiscommunicatie. Aan de hand van een op maat gemaakt scenario worden cursisten de fijne kneepjes bijgebracht, van strategie tot praktische woordvoering op camera. Daarnaast verzorgen we jaarlijks ook veel ‘awareness trainingen‘. Hierbij worden grote groepen bewust gemaakt van de werking van media en hoe je in tijden van crisis met media omgaat.

Crisiscommunicatie én reputatiemanagement voor een vaste lage maandprijs. Vraag naar ons crisisabonnement. Neem contact op met Lars Walder (06- 53432765 of l.walder@bijlpr.nl).

Neem contact op